Blommig fredag – ögongodis – vårkorg

Dags för säsongens sista Blommiga fredag, så den kunde jag ju inte missa! Temat är ögongodis och den här tiden på året så frestas väl ögat extra mycket av starka färger. Jag som vanligtvis föredrar ljusa pasteller föll pladask för en orange ranunkel på Plantagen häromdagen. Tillsammans med kopparstarr  ‘Red rooster’och bellis (tusensköna) bildar den ett vårigt arrangemang i en korg på min trappa.

En gäng penséer i ett kopparkärl hälsar även de våren välkommen – än så länge är penséerna ganska små, men jag minns från tidigare år att de växer rätt bra och snart fyller ut alla tomrum mellan sig. Om man plockar vissna blommor innan de sätter frö så blommar penséer nästan hur länge som helst – i alla fall tillräckligt länge för att jag ska tröttna på dem och vilja ha sommarblommor istället… Man kan även klippa ner dem, då blommar de igen på sensommaren! De tål dock inte frost så när vintern kommer dör de, men då har man ju fått rätt bra valuta för sina 9.90…🙂

Fler bidrag till Blommig fredag hittar du som vanligt hos Katarina.

Trevlig helg!

11 responses to “Blommig fredag – ögongodis – vårkorg

  1. Så fint du har det vid din trappa!/Anja

  2. I wish you a wonderful gardening season!

  3. Så ljuvligt vackert du har pyntat i din trädgård.
    Ha en skön helg./Randi

  4. De är underbara, både ranunklerna och penséerna.🙂 Kan tänka mig att det blev fint på trappen. Ha en fin helg!

    Kram Karin

  5. Oj så härlig den oranga raanuklen är🙂 o penseerna är ju så härliga som man kan plantera ut nu🙂 Jag jobbar på ett dagcenter för förståndshandikappade som habiliteringspersonal ett helt underbart jobb tyvärr är jag inte i den gruppen som håller på i parken men jag får nöjet att vistas där med min deltagare🙂 Kram Suss

  6. Vad snygg den oranga ranunkeln var ! Penséer är riktigt ögongodis tycker jag, jag brukar köpa de småblommiga, de blommar ända tills frosten tar dem, brukar fröa av sig och till och med övervintra ibland. Tacksamt.
    Ha en fin helg
    Lisa/Lisas trädgård

  7. vilken underbar korg.
    Ha en underbar dag!!

  8. Pretty pansies and a nice presentation.

  9. Jättefina arrangemang! Mina planteringar är det inte riktigt samma finess på, men en orange ranunkel blev det faktiskt här med🙂

  10. Härligt med färg! Har alltid gillat orange, men är oftast feg när det gäller blommor! Men nu ska jag också försöka hitta en orange ranunkel. Hälsningar Christina

  11. Du sätter väldigt pricken över påsktider – fin färg du fått fram i detta vårarrangemang!

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

