Vårfix i trädgården

Det här är första helgen sen lille G kom som vi är lediga, utan att ha besök eller själva åka någonstans, så igår började vi vårstäda trädgården. Stefan tvättade utemöblerna och trädäcken (vi har ett på framsidan och ett på baksidan) och jag städade trädgårdslandet. G sov gott i sin vagn hela tiden (jadå, han hade mössa på sig :))  medan jag klippte ner perenner, rensade ogräs, tog bort mossa och gammalt gräsklipp, och så vaknade han precis när det var dags att gå in. Bådar gott inför vårens trädgårdsarbete! 😀

Under vissna löv och ogräs har det börjat växa i landet; isop och lavendel har fått nya skott och behövde beskäras, övervintrare som vintersallat och persilja och andra fleråriga växter har börjat sticka upp igen och en del från förra året har frösått sig på nya ställen. Bland annat såg jag en del som jag inte minns vad det är… Hoppas på lite gissningshjälp på bilderna i slutet! 🙂

Före och efter vårstädningen:

Viss skillnad eller hur? 😀

Dessutom strödde jag ut Snigelfritt i rabatten på framsidan. Har redan tagit första mördarsnigeln, det gäller att vara tidig med bekämpningen innan de börjar föröka sig. Kanske är jag redan för sent ute, man hoppas ju att de inte ska ha klarat vintern men tyvärr sov de nog gott under all snö…

Så; vad är detta?

Kan det vara vinruta eller kyndel?

Kan vara ett ogräs...

Kan vara kummin, fänkål (fast det doftar inget än iaf) eller renfana...

Blir nog rätt hög med tanke på de vissna blomstjälkarna jag klippte bort.

Tack för hjälpen! Och så en ”uppstickare” som jag vet vad det är… 🙂

Om en vecka är det påsk – Glad tredje påskadvent på er!
Kram

9 responses to “Vårfix i trädgården

  1. Härligt och vad bra att G sov när ni jobbade! 🙂 Kan inte hjälpa dig med växterna tyvärr men är säker på att andra kan. Ha en skön söndag! Kram Karin

  2. Jag ger mig inte på några gissningar… någon form av växt är det nog. 😉
    Skönt att lille G gillar den friska luften!

  3. Även om jag inte är någon trädgårdsfantast så längtar jag lite tills jag får börja pyssla i trädgården vid nya huset! 🙂

  4. Vad skönt med en dag i trädgården =).
    Ha en skön vecka nu kram på dig / Mari

  5. Visst är det underbart att kunna vara ute och pyssla i trädgården igen utan att frysa.
    Ha det gott
    Birgitta

  6. Grattis till lille G! Njut av varandra och vårsolen!

    Kram!
    PS: Är dålig på identifikation, tyvärr.

  7. Förlåt att jag inte har svarat tidigare – mitt modem lade av i lördags morse.
    Nu är jag på banan igen och ska försöka hjälpa dig. Ettan är inte kyndel men kan vara vinruta. Svårt att se innan bladen har utvecklats mera. Tvåan – ingen aning. Trean är nog renfana. Den sista påminner om läkemalva.

    Ha det gott!/Laila

  8. Duktigt och dessutom skönt att fixa i trädgården, lär det vara! Har man en hobby så blir ju ändå varje kraftansträngning som meditation:) Känns som om ni fördelar prioriterar sysslor och egentid väldigt bra med tanke på det lilla knyttet som säkerligen kräver stor tid – duktigt!

    Och nej, inga liljekonvaljer, det var bara en ynka litterär överdrift;) Tänkte att du med din koll kanske skulle reagera, ja själv har jag ingen som helst aning om när de ploppar upp och om man ens får plocka dem bara sådär hejvilt:)

    Krams!

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

