Göra fågelbo av björkris

Jag fick lite frågor på mitt inlägg om björkrisfågelboet, så jag tänkte berätta kort hur jag gjorde.

1. Gör en cirkel av björkris som är så stor som du vill att boet ska vara. Jag fäste med tunn blomstertråd, är du lite händigare/tålmodigare än jag kanske du klarar att fästa kvistarna i varandra. Det ska inte var för perfekt utan lite spretigt.

2. Gör ännu en cirkel, lite mindre än den första, och så en till ännu lite mindre, osv. Jag använde fyra cirklar varav den minsta nästan var en boll.

3. Lägg cirklarna i varandra så det blir som ett bo. Fäst genom att vira några långa tunna kvistar runt och genom alla cirklarna.

5. Fodra om du vill med lite mossa, lägg i fågelägg eller pynt. Klart! 🙂

Kycklingarna fyndade jag i Röda korsets secondhand-butik i Kungsbacka. Jag köpte även två påskägg i papper och några ljusmanchetter som jag har tänkt ”slakta” för att använda detaljerna i kommande påskpyssel.

Totalt 16 kr betalade jag för det här, överkomligt! 🙂

4 responses to “Göra fågelbo av björkris

  1. Snyggt! Frågan är om jag ska våga mig på att försöka det!

  2. Fiffigt och snyggt men jag har fullt upp med att befria trädgården från allt nedfallet ris och alla stökiga löv fö att inte tala om rotogräset som dyker upp överallt i rabatterna! Kommer nog att nöja mig med att plocka fram pyntet som vi haft sedan barnen var små…
    Ha det gott!/Laila

  3. Sv: Det är inte allergin jag oroar mig för utan snarare om jag skulle klara av att göra ett bo. 🙂

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

