Finast just nu – april

Jag tänkte börja med ett nytt återkommande tema som ett komplement till mina månadsbilder, nämligen vad som är finast i trädgården just nu. Tanken är att jag ska skriva om det i mitten av varje månad, men denna första månaden blev det lite senare.

Om jag hade varit snabbare med kameran för en vecka sen hade vinnaren helt klart blivit kejsarhybridolvonet. På månadsbilden 1 april var ju knopparna sprickfärdiga och två veckor senare stod hela busken i full blom. Tyvärr fick jag inte fotat nåt då och nu är det bara en blomsterklase kvar…

Just nu är det istället kungsängsliljorna, Fritillaria meleagris, som är finast i rabatten. Förra året hade jag tre varav en vit och i år kom det upp sex varav två vita. Mycket bra utveckling, hoppas de fortsätter föröka sig i samma takt! 🙂

Artnamnet meleagris betyder pärlhönefläckig och syftar på blomman. Sitt svenska namn kungsängslilja har den fått av Kungsängen som ligger utanför Uppsala, Uppland, där den har en rik förekomst.

(Den virtuella floran)

En fördel med Fritillaria-släktet är att de inte är populära hos rådjuren, så de får stå kvar när annat blir uppätet. Nu har jag i och för sig satt upp pinnar med Råodör längs hela rabatten, och det verkar hjälpa – tulpanernas knoppar har fått stå i fred, peppar, peppar! Förra året blommade kungsängsliljorna i mitten av maj så de är ungefär två veckor tidigare i år..!

Vad är finast hos dig just nu? Skriv gärna ett eget finast-just-nu-inlägg och kommentera här!

7 responses to “Finast just nu – april

  1. Min favoritblomma! Hos mej i Skåne förökar den sej villigt, till min stora glädje! Här står just nu magnolian i full blom! Vilken vår vi har! Oj vad sötnosen växer! Hälsningar Christina

  2. Visst är de förunderliga, fritillariorna! Här dröjer det nog några veckor innan mina slår ut…
    En skön valborg önskar Laila

  3. heisann1

    Jeg tar mitt bilde i morra, men ikke av mine Fritillaria meleagris som jeg planta i høst, for de har ennå ikke kommet opp av jorda. Hva kommer det av når dine står i blomst?
    Jeg er helt betatt av disse blomstene. Det var jo R. Macintosh også. Har hans tegninger på postkort.
    Kos deg med minsten i helga ;:OD)

  4. Kungsängsliljan är en klar favvo här oxå.. kan inte bli mätt på denna lilla näpna blomma den är så ljuvlig. Högt i kurs står ju nu oxå min blodört.. jisses så glad jag är över den o mitt persikoträd som börjat slå ut med massa fina rosa blommor. Ja du det finns mycket fint i vår herres hage som man säger ibland.. *hihi*. Du jag fick pärlrönnskott av dig förra året.. nu ställde jag bara dem i en pallkrage över vinter men nu har jag planterat om dem i krukor.. men jag undrar lite hur de blir? Har försökt googla på dem men hittar inte mycket, så jag undrar hur växer de.. träd, buske?.. hur stora blir de osv.. så jag vet var jag ska planera var de ska sitta så småningom när de blir lite större.. har två fina små skott. Ha en härlig valborgshelg.. Kram/Monica

  5. Hej! Jag kommer oxå till Liseberg på fredag! Då ses vi! Har dock slarvat bort inbjudan, vill du skicka det till min mail? Ha en fortsatt skön helg! Kram

  6. I min nya trädgård har jag inga kungsängsliljor… saknar dem så jag får nog köpa nya. Just nu är det vivornas och tulpanernas tid i min kolonilottsträdgård. Och mitt plommonträd står i full blom – vackert vitt mot blå himmel. Sen ska vi inte glömma maskrosorna, haha de blommar också.

  7. Pia Wockatz

    Kungsängsliljor har jag inte lyckats med ännu. Det allras finaste hos mig just nu är Magnolian, som blommar för första gången – vilken upplevelse!

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

