Månadsbild maj 2011

Sköna maj välkommen… Andra halvan av april bjöd på rena sommarvädret, idag den 1 maj är det svalare igen och det ryktas om regn. Så här säger bondepraktikan om mars-april-maj;

Mars torr, april våt och maj kall fyller bondens lador all; men april torr och ren är bonden till stort men. April varm, maj sval, juni våt är något att glädjas åt.

April var ju varm, undrar om maj bli sval och juni våt? Vore tydligen bra för bönderna i alla fall… 🙂 I april hade vi knappt något regn så det bådar ju illa för bondens lador…

Om det regnar mycket i maj, blir det litet regn i september och tvärtom. Dagg och kyla om aftnarna bringar ett gott foderår. Åska i denna månad betyder inte gott år. En varm maj göder kyrkogården. En bisvärm i maj är lika mycket värd som ett lass hö. Våt pingst gör en fet jul, men pingstdagsregn är sällan gott. På våt maj följer en torr juni.

Känns ju betryggande på nåt sätt att om maj blir våt blir juni torr… 🙂

För en månad sen började isen precis spricka upp – nu är träden gröna och speglar sig i tjärnens klara vatten. Även gräset har gått från brunt till grönt. Härligt, härligt!

Jag har slutat ta månadsbilder på busken i min trädgård, ersätter det med det nya temat ”Finast just nu” som jag introducerade för några dagar sedan. Att ta kort på en buske varje månad visade sig inte vara så spännande – först var det knoppar i fyra månader, sen blommade den över på några veckor och nu är det bara blad kvar i flera månader, innan de börjar falla av… Inte så stor vits! 🙂

Nu exploderar verkligen grönskan i trädgården, varje dag har någon ny knopp slagit ut… Nästa på tur är tulpanerna som precis har börjat visa färg, spännande att se när de slår ut! Jag minns inte var jag satte vilken sort, har ju en karta någonstans men det är lite kul att vänta och se också…

Dessa bloggar har också månadsbilder:

Vilt og vakkert
Mias hem
Helenas fotografier

3 responses to “Månadsbild maj 2011

  1. Om jag inte missminner mig så var förra året likadan.. en ljuvlig och varm vår för att sen bli både sval o blöt i juni o juli… eller minns jag fel.. åren liksom suddas ihop?.. ålder nja.. ne förresten det vägrar jag att tro. Hoppas du har det bra därhemma med knyttet.. så ses vi på fredag. Ang Pärlrönnen.. någon fick jag det av du vet när vi var hos Karin förra sommaren, och jag trodde det var av dig men då var det någon annan.. det finns sorgligt lite bilder och info om just denna sort. Kram/monica

  2. Det exploderar verkligen en massa nu, jag går flera ”inspektionsrundor” i trädgården och hittar hela tiden något nytt som tittat upp. 🙂

  3. Jo jag hittade dem i Rångedala.. som du tipsade om och jag tror jag ska försöka ha dem i kruka tills de blir större.. drömmen vore om jag kunde få dem uppstammade. Jag fick dem (två) i såna där små svarta såkrukor.. och satte ner dem i ett land på senhösten o de har klarat sig.. de är inte så stora.. *ler*.. ca 10 cm höga har de blitt nu i vår men de ser gröna o friska ut båda så jag planerade dem i varsin lerkruka. Ja vi får se hur det går med dem.. Ha det gott..

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

