Vårsådd grönsaker

Känner mig väldigt hurtig idag –  var ute i trädgården mellan åtta och tio på morgonen och fixade i trädgårdslandet. Det gäller ju att passa på när G sover!🙂

Förra året började jag med växelbruk och det fortsatte jag förstås med i år. Jag bestämde mig dock för att permanenta örtagården i den ena fjärdedelen och därmed bara ha tre rutor med grönsaker. För att det ska funka med fyraårigt växelbruk utesluter jag potatis i år – har ändå glömt att köpa sättpotatis…

Förra årets plan…

… och årets:

I skifte 1 sådde jag:

  • brysselkål
  • blomsterkrasse (längs kanten)
  • spenat
  • dessutom står en rabarber där, funderar på att flytta den från grönsakslandet men vart?

Skifte 2:

  • morötter Rothild
  • rädisor
  • sallat Tropicana (provfrö från Runåbergs fröer)
  • sallatsmix Saladini (Runåbergs)
  • ringblomma
  • två sorters vallmo (Flemish antique och Swansdown)
  • två sorters Jungfrun i det gröna Nigella damascena (Oxford blue och Persian jewels)

Skifte 3:

  • utgår (potatis)

Däremot sådde jag i örtagården:

  • koriander
  • gurkört

och flyttade dit från andra delar av landet:

  • kummin
  • renfana

Skifte 4: tyvärr hade jag glömt att blötlägga fröer till

  • spritbönor Borlotto lingua
  • sockerärter
  • luktärter (Windsor och True fragrance mix)

så jag får så dem imorgon eller onsdag.

Jag grävde även upp malört som hade spritt sig och satte längs en av kanterna – tänker försöka få till små låga häckar av doftande örter längs hela landet. Längs halva ena sidan finns redan lavendel och längs en annan växer isop så jag är på god väg!🙂

2 responses to “Vårsådd grönsaker

  1. Visst är det härligt med grönsakssådd! Lycka till med ditt fina växelbruk.
    Eva

  2. Jag skulle verkligen behöva lite av dina gröna fingrar nu när vi flyttat till hus!🙂 Nästa år får det bli till att anlita en trädgårdsarkitekt för jag har INGEN aning om hur man gör och vad som passar var och när!! Tills dess får det bli krukor!🙂

    kram

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

