Ta sticklingar av buxbom – uppdaterat

Moseplassen har en ny tävling, där man ska dela med sig av sina bästa trädgårdstips. Ett av de mest lästa inläggen på min blogg är den om att ta sticklingar av buxbom som jag skrev i somras, det verkar vara många som söker på det. Här kommer det därför igen, så att det går att kommentera på det (av någon anledning går det inte att kommentera på gamla inlägg). Dessutom en uppdatering på hur sticklingarna blev, sist i inlägget!

Juni-augusti är rätt tid att ta buxbomssticklingar, enligt den eminenta boken Förökning av trädgårdens alla växter av Ingela Jagge.

Sticklingar av buxbom ska vara halvförvedade; den nedersta delen av sticklingen består av brun halvhård ved, medan den övre fortfarande är grön. (Jämför örtartade sticklingar som är helt gröna och förvedade sticklingar som är helt bruna.)

1. Moderplantan. Sticklingarna tas från mitten av plantan.

2. Sticklingen bör vara ca 5 cm lång, de nedersta bladen tas bort så det bara är några blad kvar längst upp. Vintergröna växter ska helst ha en liten ”klack” på sticklingen, dvs man drar av sticklingen nedåt och får med lite av den förvedade stammen där det finns rotbildningshormoner.

3. Stick ner sticklingarna i en kruka med såjord eller sandblandad jord som har vattnats. Stick inte hål i jorden med sticklingen, då kan den skadas, utan gör hål med en pinne eller ett såverktyg, stick ner sticklingen och fös tillbaka jord runt om så det sluter tätt.

4. Täck gärna krukan med fiberduk eller plast som håller kvar fukten. Placera krukorna varmt, gärna med undervärme 22 grader (det skippar jag eftersom jag har dem utomhus). Håll jorden fuktig.

I boken står det att det tar ”upp till sex veckor eller längre” innan sticklingarna rotar sig, lite oprecist tycker jag… Men jag antar att det dröjer lite då, innan jag får min formklippta häck runt trädgårdslandet… 😉 För sen ska de ju formklippas också.

Bild lånad från odla.nu/artiklar

10 månader senare…

Idag, 10 månader efter att sticklingarna togs, ser de ur så här;

Som synes är det inte alla som har klarat sig, i den ena krukan har nästan alla tagit sig men i den andra är det av någon anledning betydligt färre. Totalt är det i alla fall ca 15 nya småplantor som ska få bilda början till en liten häck. Helt gratis och med ganska liten arbetsinsats! 🙂

Läs fler trädgårdstips eller dela med dig av ditt eget här!

12 responses to “Ta sticklingar av buxbom – uppdaterat

  1. Mange tak for instruktionen.

    Jeg har plantet (købte) buksbom i år – 196 styk – og det kunne da være helt rart selv at kunne lave nye planter i fremtiden.

  2. Verkligen tydlig och bra förklaring hur man tar sticklingar av buxbom. Har tyrärr inga buxbom i min torparträdgård – känns inte rätt här – men beundrar dem som har!
    Ha det gott!/Laila

  3. Visst är det roligt när det tar sig ! Jag har provat olika tekniker och det verkar som ren sand fungerar bäst att sticka dem i. Fast det torkar lite fortare än jord.
    Kul att läsa rapport från Liseberg, jag hann inte dit. Ha det gott !
    Lisa

  4. TACK, TACK, TACK =)
    Nu kan jag bara gå tillbaka hit när det är dax. Jag tog inga sticklingar förra året!!! Det ångrar jag nu… Men i år SKA jag ta sticklingar =)
    Jag har en låda på lotten där jag ska driva upp dom… där står redan frösådda lavendel och isops.
    Ha det så bra, och stora kramen // Mari

  5. Bra att få något gratis i livet när man precis ha fått en till att försörja!
    Intressant att sticklingarna i en kruka tog sig bättre än i den andra. Undrar varför.
    Kan berätta att man kan göra likadant med ligusterhäck om man vill ha några plantar på lut att täta eventuella öppningar med. Vi ”tryckte ner” några kvistar i hörnet av trädgårdslandet och så fick de stå där några år innan vi satte ut dem. Men det tar tid innan det blir något, även om det inte är mycket arbete.

  6. gumman, har i all röra missat en grej om din kommentar hos mig… Solkräm på bebisar får man bara ha om de är över 6 månader, så kanske inte att du smörjer in G denna sommaren!
    Många säger ett år men min bvc-sköterska sa 6 månader så vi kör på det därnere. Det är lite svårt att hålla en krypande bebis helt ute från solen men vi ska göra vårt bästa såklart 🙂
    Dubbelkolla med din bvc-sköterska men jag tror att det är så att du måste hålla honom i skuggan hela sommaren 😦

    ojoj, nu måste jag ju snart ta tips från min trädgårdsgalna kompis nu när vi får en 1500 kvm stor tomt att leka med 🙂 Vi kanske kan få lite experthjälp hihi ..
    Fast fruktträden tar vi inte ner, de är ju kanon! Men det är väldigt vildvuxet mot gatan och där vill vi (jag) nog göra lite ordning 🙂
    kramis

  7. Vilken fin liten ”skola”. Själv sticklingsförökar jag allt – från buxbom till schersmin, hortensia till petunia och luktärter med förvånansvärt bra framgång. Nästan allt går! En väninna lyckades till och med få en toppstickling på dahlian att gro!/Eva

  8. Oj, det var trixigt med häcken…. hur kom du på det? Buxbom är vackert!

  9. Så bra tips!
    Vi har planer om å lage en liten hekk av buxbom. Og vi har et par av dem i hagen allerede, så da kan vi jo prøve å stikle frem egne.
    Takk 🙂

  10. Heisann … oj dette skal jeg prøve. Har mista to relativt store denne vinteren.
    Kjøpte en ny i går. Det tar sjølsagt lenger tid å drive dem fram, men desto mer interessant!
    Ha det godt, klem til G ;:OD)

  11. Ett bra tips, nu gäller det bara att komma ihåg det tills tiden är inne. Jag har försökt flera gånger men har nog varit ute för tidigt 🙂

  12. Gunilla Bergenfelt

    det går ofta bra även med större sticklingar, jag sätter dem djupare än här är beskrivet, 10 – 15 cm och de kan vara upp till 5 mm tjocka. Jag har lite bråttom, det var därför jag provade. Det sägs att vätska från blötlagd pil ger extra fart åt etablering?

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

