Fler grönsaker

Igår sådde jag i skifte 4, efter att de hade legat i ljummet vatten i två dygn:

  • spritbönor Borlotto lingua
  • sockerärter
  • luktärter (Windsor och True fragrance mix)

Det blev några luktärter över så jag satte dem under ormhasseln och några av träden, kan bli fint om de slingrar sig uppåt stammarna!

Vackra spritbönor i blöt.

Och idag planterade jag

  • sättlök i skifte 2

– fyndade en påse för 10 kr på Blomsterlandet i tisdags, och även om det väl är lite sent att sätta lök så kan man ju alltid testa! 18 st fick jag ner men det var med skohorn… 😉 Hoppas jag prickade rätt mellan raderna av rädisor, morötter och blommor, och att det funkar som jag har tänkt – att de första grödorna är upplockade när lökarna börjar växa till sig och kräver mer plats! Någon som är mer erfaren av lökodling, som vet hur lång tid det dröjer innan man kan skörda? Förra året frösådde jag rödlök inomhus men det blev inget av – det kom upp men när det väl var planterat i landet (vid ungefär den här tiden vilket säkert var alldeles för sent) försvann de fort…

4 responses to “Fler grönsaker

  1. God morgon 🙂
    Så du har sått luktärtor! Då kanske jag också vågar mig på det, det är ju en ”måste-bara-ha-varje-år-blomma” och jag är lite tuff för jag sår dem på samma ställe varje år men fyller på och gödslar jorden ordentligt.
    Lök provade jag förra året men skötte nog inte om dem för det blev inte många som jag kunde skörda, får väl läsa på till nästa år 🙂
    Ha en skön helg, kram 🙂

  2. Åh luktärterna mina har inte kommit i jord ännu. Kanske något att fixa med i helgen? 🙂 Tack för påminnelsen. Låter spännande med dina skiften. Hoppas det blir bra. Kul också att läsa om dina buxbomssticklingar. Jag har lyckats jag med (genom att göra som du) men det är ju trist att man behöver vänta så länge på att det ska bli något mer.

    Ha en fin helg!
    Kram Karin

  3. Ok! Då åker luktärtorna i jorden i morgon! Om det har slutat att regna och åska! Har förresten börjat blogga så smått i dag! Får se om jag kan lära mej!! Ha en fortsatt bra helg. Hälsningar Christina

  4. Bönorna sådde jag förra veckan. Vi har ju haft en så fin vår så jag passade på när jag ändå var igång.
    Gräset du fick förra våren heter Millium effusum ‘Aureum’. Hoppas jag stavat rätt.
    Ha det gott i vårsolen
    Birgitta

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

