Trädgårdsprojekt fortsättning

Nu har vi äntligen grävt klart mellan och framför buskarna. Eller ja, S har grävt och jag har pekat… Men jag hade G i bärsele under tiden så det var lite svårt att gräva. Inte som han i 100 % bonde, om ni såg det på tv igår, som grävde med sonen i bärsele på ryggen – såg något livsfarligt ut…

Så här ser det ut nu:

Vi har flyttat om lite, nu står buskarna bättre grupperade efter när de är finast. Från vänster till höger: blodfläder, guldschersmin, ros, trädgårdsprakttry, krikon (sommar);
silverpäron, pärlrönn, bärhäggmispel (höst);
hybridkejsarolvon, körsbär, trollhassel (vår) (körsbäret ska bytas ut och flyttas in i planteringen);
lagerhägg, rhododendron (vinter).

Däremellan ska jag plantera marktäckare och perenner så att de matchar buskarna och träden, både i färg och blomningstid. Färgtemat kommer att bli rosa-blått-vitt och så tänkte jag bryta av med horisontella strimmor av antingen mörkbladiga växter (t ex alunrot) eller silverfärgade (t ex lammöron) – vad tror ni blir bäst? Tar tacksamt emot tips! På hösten blir det lite mer gult och rött eftersom vissa buskar har höstfärger och då tänkte jag komplettera med solrosor för att fånga upp den gul-röda färgskalan.

Planteringen står i österläge, alla buskar får mycket sol utan de vintergröna längst åt höger som står i halvskugga. Vi har fyllt upp med trädgårdsjord och kogödsel utom för rhododendron och lagerhäggen som står i rhododendronjord.

Så här har jag tänkt:

backtimjan framför blodfläder och guldschersmin
nävor
(rosa och vita blommor på våren, höstfärger) runt rosen
stjärnflocka (vit och röd) mellan trädgårdsprakttry och pärlrönn
vintergröna (blå blommor) framför trädgårdsprakttry
silverarv under silverpäron
liljekonvaljer under fruktträden
höstsilverax mellan pärlrönn och bärhäggmispel
vita höstanemoner
runt bärhäggmispel
krypoxbär
(röda bär) under pärlrönn
myskmadra framför pärlrönn och bärhäggmispel
julrosor framför hybridkejsarolvon
funkia (grönvit och gul) mellan hybridkejsarolvon och trollhassel
hasselört och ormbunkar
runt lagerhägg och rhododendron

alunrot
och kopparstarr alternativt lammöron som horisontella strimmor längs hela planteringen för att binda ihop och bryta av färgmässigt

Phu, det blir en hel del… Tror ni det blir bra? Eller för rörigt, borde jag ha färre sorter? Det är ganska stort, ca 10 meter långt och mellan en och två meter brett. Allt utom hasselört har jag redan (en del som frösått eller som jag ska dela), så jag kan ju testa och ändra om det inte blir bra…

I höst tänkte jag även plantera vårlökar, som snödroppar och kanske några tulpaner (kan ju flytta in dem från framsidan så slipper jag skydda för rådjuren…).

Ser ut som att jag har en del jobb framför mig! :mrgreen: Får nog muta nån att ta hand om G några dagar medan Stefan jobbar, kvällarna räcker inte till… 😉

Som sagt, idéer och förslag mottages tacksamt, särskilt på om jag ska välja mörkbladiga eller silverfärgade komplementväxter!

11 responses to “Trädgårdsprojekt fortsättning

  1. Det blir jättefint!
    En invänding har jag, liljekonvalj får giftiga bär och även om barnen måste lära sig att inte äta allt de ser, tycker jag inte man ska ha något som är farligt, (och därför inte heller gullregn ).
    P kan tänka sig komma en fredag och hjälpa till med G eller grävning.

  2. Vilket projekt! Det blir säkert bra! Lammöron passar ju till det mesta! Också ger det ett sånt ”ljus” i skymning! Ha en bra vecka!

  3. Hej där 🙂 Som ni har stått i och grejat! Så fint det blir! Bra val med buskar av olika sorter och olika tid i blomning/vackra blad, en bra stomme och sedan får du prova dig fram med perenner av olika slag. Det är ju så det är, man planterat, känner av en säsong, flyttar och gräver runt, känner av nästa säsong, flyttar igen….. 😉 men det är ju det som är charmen med trädgård 🙂

    Just det – bra med buskar mot grannen, det ger insynsskydd och ramar in trädgården. Jag håller ständigt på att plantera buskar mot en av grannarna, lite svårt för det är torrt och en stor björk stjäl väta och näring men skam den som ger sig 🙂
    Tacksamt med regn efter plantering 🙂 Ha en bra vecka 🙂

  4. Det där blir bara bättre och bättre bra jobbat.
    Mejla mig gärna istället.

    Skall titta noga när jag har lite mera tid. Jobbar som galning så bloggning hinns inte med just nu.
    Återkommer.

    Annika

  5. Vad fint det blir och vad ni har jobbat. Kanonbra! Det låter som om du har en plan för hur du ska fortsätta det. Jag hade nog valt något färre sorter som underplantering. Det är ju många olika buskar och genom att välja färre sorter kan du kanske få det att hänga ihop ännu mer…om du förstår vad jag menar!?

    Plommonträdet får alltid massor av blommor men sällan mer än enstaka frukter. Jag tror jag läst någonstans att det behöver korspollineras (eller vad det heter) och kanske finns det inget annat träd i närheten.

    Kram Karin

  6. Vilket jobb, vilken insats! 10 meter är en lång rabatt. Ska bli kul att se den tillplanterad också. Gå för det du tänkt, om du omestämmer dig är det ju bara att flytta lite. Jag brukar nog inte vara så strukturerad som du är, med färger och sånt, imponerad. Bra obs. liljekonvaller sprider sig men det vet du nog redan. Dom är ju söta och luktar gott gör dom, så det gör ju inget 🙂

  7. Jeg har ikke overskudd til å sette meg inn i plantelisten, men gleder meg til å følge gjennomføringen og tilvoksingen. Selv veldig bra ut så langt 🙂

    God uke!

  8. Oo vad fint! Tänk en dag orkar och hinner kanske jag också. Men det är vår första vår i huset så vi får känna oss nöjda ändå med det vi hunnit med.

  9. Heisann!

    Dette er i alle fall en god begynnelse.
    Jeg drar til Chelsea blomstershow torsdag. Skal ta masse bilder som du kanskje kan bli inspirert av. Håper askeskya ikke snur og kommer sørover igjen!

  10. Förlåt, men hur tänkte du gå i rabatten och plocka körsbär o rönn? Dessuom alla körsbärskärnor som kommer att självplantera sig i rabatten. Efter flytt har vi verkligen fått erfara den biten. Annars blir det nog fantastiskt vackert!!! Lycka till!!

    • Hej! Kul med en kommentar på det här gamla inlägget – maj 2011 var det så det har ju hänt en del. Som du kanske ser på bilderna är det inte så brett så jag når ganska lätt – dessutom var det ett prydnadskörsbär men det hade jag visst missat att skriva. Och pärlrönn är bara till prydnad. 🙂

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

