Idag var en bra dag

I dag sov G till 9.30 (han somnade visserligen inte förrän 22.30 men ammade bara en gång under natten) så jag vaknade utvilad och glad. Amningen funkade jättebra, han bökade ingenting och verkade nöjd. Jag var hos frisören medan hans farmor gick en två timmars promenad med honom, och han var glad och nöjd hela tiden! Så skönt. Dessutom tog S med honom på ännu en tvåtimmars promenad på kvällen, så jag fick lite egentid med scrapbooking.

Och som grädde på moset var G en liten solstråle hela kvällen! Ammade bra, satt sen nöjd i pappas knä och skrattade och sög på sina händer… Underbart! En fundering dök upp – kanske han är understimulerad när det bara är vi två här hemma? Tur att jag har tänkt gå på babyrytmik på torsdag.

Stärkt av dagens framgångar har jag bestämt mig för att avbryta försöket med nappflaska, av flera anledningar. Insåg att risken är stor att mjölken börjar sina så att jag till slut inte kan amma alls vilket vore väldigt synd. Läste lite på olika forum och tycker det verkar vara en tillväxtperiod han är i, när han behöver mycket mjölk – men det går ju över, om man håller ut. Jag skrev ju igår om hans nyfunna nyfikenhet och det känns verkligen som att det händer massor nu, så det är inte så konstigt om han behöver äta ofta och även behöver mycket närhet. Känner också att jag vill försöka helamma längre, om det går – ersättning är ju jättebra om man inte har (tillräckligt med) mjölk, men det har jag ju – jag får helt enkelt acceptera att amningen tar mycket tid och inte låta mig stressas. Det är ju väldigt smidigt att amma ändå, man har alltid maten med sig, behöver inte blanda, värma etc. Och det är en begränsad tid, om ett år kanske jag saknar den här tiden…

Så, jag fortsätter med bara amning och försöker hålla ut i alla fall några veckor, i hopp om att det blir bättre. Idag gick det ju jättebra, det var kanske bara några dåliga dagar i helgen? Jag ska även kolla upp kostråd för fetare mjölk, som amningste, grädde (gräddglass kanske? ;-)) och att undvika citrus

Tack så mycket för alla stöttande kommentarer, de värmer! Jag sparar tipsen till när vi försöker igen.

Postat från min Android

3 responses to “Idag var en bra dag

  1. jodå – jag är allt från gårdsten… jag bodde där 1977 och kanske ett år framåt… men gårdsten är min första boplats i götet… innan dess var det finland… kotka o karhula… o efter gårdsten blev det borås i 16 år… sen har d blivit hjällbo o kortedala… 🙂

  2. Hur länge har du tänkt amma? Kan säga att jag fick separationsångest när Eskil började käka lunch och sin kvällgröt, när han var typ 5 månader kanske… nu ammar jag i princip bara morgon och det är lite sorgligt, en sak som varit en stor del av mitt liv det senaste halvår typ försvinner och jag tvingas inse att min lille bebis inte längre är så liten utan raskt håller på att bli en liten person – det hade han iofs blivit oavsett om jag ammat men ändå you know what I mean va? 🙂
    Funkar amningen så kör! Det är så mysigt och som du säger en KORT tid av ditt och Gs liv… Dessutom är det den absolut bästa bantningsmetod jag varit med om haha 🙂 (ytterligare en perk sådär)

    Kram

  3. Hej! Om du mailar mig din mailadress ska du få tel nr till min svärdotter som ammat sina fyra barn och som är ”expert” på området. Maila till min teliamail.
    I all hast /Laila

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

