Mellan tredje och fjärde språnget

När jag ser tillbaka på förra helgen tror jag att G var så gnällig eftersom han var på väg att ta det tredje språnget av De sju sprången, som jag skrivit om tidigare. Jag har lånat två böcker om det på biblioteket, dels svenska Trotsboken, dels holländska Växa och upptäcka världen (som Trotsboken delvis utgår ifrån) och allt stämmer så bra!

Precis innan ett språng är barnet extra gnälligt, skriker mer än vanligt, äter och sover sämre, vill ha mer uppmärksamhet. Allt passar in på hur G betedde sig förra helgen och i måndags. Sen tisdag till lördag var han en liten solstråle och visade oss sina nya färdigheter – nu kan han hålla uppe huvudet själv, lyfta på huvudet när han ligger på mage, han vrider på huvudet när han hör ett ljud eller för att titta på något och han är väldigt fascinerad av mönster, precis som det står i böckerna. Allt verkar ha kommit nästan över en natt!

Efter varje språng kommer en tid av lugn när barnet övar sina nyfunna färdigheter och är på gott humör, innan det är dags för nästa språng. Vi hoppas att denna lugna period håller i sig – igår var G helt omöjlig, han bara kinkade och skrek hela dagen, men förhoppningsvis var det bara en dålig dag och inte början på fjärde språnget redan…

När jag bara hade läst om De sju sprången på nätet tyckte jag inte att tiderna stämde helt, men i Växa och upptäcka världen läste jag att man ska räkna från beräknat förlossningsdatum. G som föddes nästan två veckor efter kommer alltså in i de olika perioderna tidigare än det står. Och när jag räknade efter så stämmer det! Tror tom att jag har lokaliserat det första språnget som ska ske vid fem veckor, men för G alltså kom redan efter tre. Här skrev jag ju om att han var i en jobbig period, när han var runt tre veckor.

Språng fyra, som kommer vid 19 veckor, föregås av en 4-6 veckor lång klängperiod, en ovanligt lång sådan. Lika bra att förbereda sig… Typiskt för den är, förutom det jag nämnde ovan, att barnet inte längre kan sysselsätta sig självt längre. G har ganska länge nu kunnat ligga hyfsat långa stunder och prata med sig själv eller titta på leksaker, men igår var det som bortblåst. Får väl se om det var början på en klängperiod eller om vi får njuta av solstrålen lite till…🙂 Hittills har dagen börjat bra i alla fall, nu ska vi in till stan och träffa en kompis. Hoppas spårvagnsåkandet går lika bra idag som tidigare!

3 responses to “Mellan tredje och fjärde språnget

  1. Det er jammen ikke lett aa forstaa seg paa disse smaa. Naar man tror noe har gaatt seg til, saa forandrer det seg igjen… Ava har plutselig blitt veldig krevende aa legge. Tre timer brukte vi i gaar. Mye graat. Og saa er hun plutselig blid igjen:) Ser du har prövd flaske. Vi har ogsaa prövd, med min melk, men hun tar ikke flaske. Heller ikke smokk… Men aa saa skjönne de er naar alt kommer til alt!!!

  2. Oj, det är många olika ”läror” när det kommer till barn. Skönt du har hittat en som verkar stämma på G!

  3. Intressant att lära sig nytt.. aldrig hört om dessa språng tidigare🙂

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

