Nytt i trädgårdsfamiljen

Idag var vi på Rångedala plantskola, ett paradis för den trädgårdsintresserade väl värt att åka bil en timme för. Till och med Stefan tycker det är liiite kul att kolla där, för de har så mycket fint! 🙂 Bra kvalitet och jättekunnig personal har de också. Förra året köpte vi en hel del där (se t ex här), bland annat ett träd och en buske som det, trots den generellt höga kvaliteten, var något fel på.

Varken klotkörsbäret eller trollhasseln tog sig, körsbäret fick inte ett enda blad och trollhasseln bara några få. Jag mailade dem och förklarade läget, sa att jag inte hade kvar kvittot men däremot hade sparat lapparna som sitter runt stammen i plantskolan, och fick svar från vd:n själv att jag skulle ta med en utskrift av mailet och lapparna så skulle jag få ett tillgodokvitto. Sagt och gjort, idag åkte vi dit och det var inga som helst problem, vi fick tillbaka alla pengarna. Himla bra tycker jag!

Vi hade gärna köpt ett nytt körsbär men eftersom vi har bilbarnstolen i baksätet kan vi inte fälla sätet, och då fick de inte plats. Så istället köpte vi en japansk lönn, Acer palmatum ‘Inaba-Shidare’ med vackra djupröda, flikiga blad. Den blir ca 1 meter hög och 1,5 meter bred så vi hoppas det blir som ett parasoll över planteringen! Den ska få bo längst till vänster, mot söderväggen av grannens förråd, eftersom den vill ha skyddat läge. Blodflädern får flytta på sig igen, stackarn…

Sen köpte vi ett rödaktigt prydnadsgräs, Glansmiskantus (Miscanthus sinensis ‘Ferner Osten’) och tre stycken av en praktnäva med blå blommor, Geranium himalayense ‘Gravetye’. Kommer bli hur snyggt som helst! 🙂 Gräset ser inte mycket ut för världen just nu, men det växer nog snart till sig, det ska klippas ner varje vår så det har just börjat växa igen.

Med på bilden är även en av två vitbrokig benved vi köpte, som vi ska ha i ”vår” gemensamma plantering. I vår samfällighet så har varje hushåll ansvar för en del av de gemensamma planteringarna, och vår del är två runda rabatter där ogräset allt för länge har varit ensam kung. Nu ska det ändras på den saken! En benved i varje och så fylla upp med vitblommande näva eller nåt liknande, är min plan. Rabatterna är mittemot vår stora framsidesrabatt så det måste ju matcha den, och vitt passar bra. Och det är praktiskt med marktäckare så ogräset inte har en chans.

En mycket lyckad dag, och imorgon är det plantering på schemat! Jag längtar efter att få sätta händerna i jorden, Stefan får ta med G på en lååång promenad eller dansa i vardagsrummet till tre skivor på raken så jag får lite trädgårdsro! 😉 På kvällen kommer G:s farföräldrar och grillar, de brukar inte heller vara nödbedda att hålla honom en stund… 😀

Hoppas ni har haft en bra början på långhelgen, leve sommarvädret!

8 responses to “Nytt i trädgårdsfamiljen

  1. Massor fyndat där! Nu kan jag passa på att fråga dig om näva, jag fick en sån när jag beställde annat, är det en klätterväxt eller en marktäckare?

  2. Sv: Det stämmer att det var från odla.se! Elke har jag för mig att den hette. Den har fått sin första blomma nu, vacker rosa.

  3. Sikke en god service. Kiggede lidt på deres hjemmeside, men de ligger ALT for langt væk 😀
    Kommer ellers rimelig tit hinsidan, da min mor bor i Skåne, men der ligger også interessante plantesteder i Skåne jo 🙂

    Ellers nogle flotte indkøb – jeg har jo også en japansk løn og den er superflot.

  4. Fina växter du har köpt! Och vilket väder att plantera i! Har en trollhassel med röda blad som är underbart fin! Och en jättestor grönbladig trollhassel! Dom tycks trivas hos mej! Ha en bra långweekend!

  5. Sv: Hihi, nej! Det var meningen att han skulle gilla min mamma bättre än vad jag gör. 🙂

  6. Har ju glömt att svara dig… Jo då.. Olivia äter mindre när hon är i ett språng. Det märks väldigt skillnad. Hon är mer intresserad av att kolla runt i lägenheten, kolla in mig, sina händer och eventuellt sina fötter. Hon är även mer gnällig, svår att söva och mer behov av närhet (det gör ju inget 😉 ). Man känner liksom inte igen dem helt och hållet, men vips så är de ur det och livet leker igen. Man kan ju bara undra hur det känns för dem. Måste vara skitjobbigt verkligen. ha en go dag.. kram kram

  7. Jag borde ta mig bort till denna plantskola – behöver sminka till min balkong lite med trevliga växter. Gillar speciellt det rödaktiga prydnadsgräset, ser stiligt men ändå enkelt ut.

    Tack för Polly-tipset! Det har hamnat på min ‘att-provsmaka-lista’:)

    kramar

  8. Heisann!

    Oj, jeg lenka feil bilde- tok mai, fordi jeg tar bildene mine siste dag i måneden!
    Gjør om!

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

