Finast just nu – juni

Det är lite av en övergångsperiod i min trädgård just nu; aklejor och alliumlök är på väg att blomma över medan riddarsporrar, fingerborgsblommor med mera precis börjar visa färg. Som finast just nu är dock mina olika nävor; pricknäva med bruna blad;

den nya praktnävan med blå blommor, Geranium himalayense ‘Gravetye’;

en rosa näva som jag har glömt namnet på;

och favoriten, flocknäva Geranium macrorrhizum ‘Spessart’ med rosa knoppar och vita blommor.

Jag köpte en planta för kanske 5 år sen och nu, efter två delningar, har jag säkert 20 stycken! Den fyller upp så bra och binder ihop framsidesrabatten.

Flocknäva ihop med lammöron, lila alliumlök och funkia.

Flocknävor med, bland annat, lavendel, lammöron, aklejor, funkia och daggkåpa.

Flocknäva med lammöron, liljor och franskt kungsljus.

På norska heter näva ”storkenebb” och när man ser en utblommad blomma förstår man varför! I höst har jag tänkt dela några av de största flocknävorna och sätta i buskplanteringen på baksidan, det passar ju bra med vita blommor där.

7 responses to “Finast just nu – juni

  1. De är härliga nävorna och fint med plantor som man kan få fler av.🙂 Ha en bra helg (i synnerhet på söndag då)! Kram Karin

  2. Gravetye är superfin! Antecknar i skaffa-listan. Gillar lammöron också, de liksom lugnar ner en rabatt. Ska sätta ett gäng i stenpartiet idag.
    Ha det gott!/Laila

  3. Oj, du har inte bara koll på vad grejerna heter på svenska, du kan det latinska och ibland det norska nament på blommorna! Själv kallade jag min blåklint länge för blåsippa innan min moster rättade mig.🙂

    Sv: då närmar det sig med stormsteg, vad skoj! Hoppas ni får en fin dag med en massa minnen!

  4. Visst är det mäktigt med allt som växer upp ur jorden! Och härligt när blomstren avlöser varandra. Tyvärr kommer vi varken att ha vallmo, prästkragar eller blåklint till midsommar – de är överblommade. Rosorna kommer ju att fortsätta blomma liksom lupiner och annat smått o gott.
    Själv jobbade jag 10 år hos en landskapsarkitekt och där användes bara de latinska namnen. Jag kunde alltså briljera med en massa latinska namn men hade/har inte en aning om vad de heter på svenska….

  5. Heisann! Så mange fine storkenebb (geranium) varianter du har!
    Bare en tilfeldighet at Vakrest akkuart nå kom samtidig medditt innlegg!
    Ideen til innlegget fikk jeg hos deg for noen måneder siden. Tenkte å bruke tittelen når det måtte passe….
    Her gikk maskina mi tom for strøm, men teksten ble heldigvis lagra sjøl om jeg måtte starte den helt på nytt!
    Ha riktig go’ hælj ;:OD)

  6. Vad fint du har gjort det! Tänkte förresten på det – det är lite kul att namnet akleja har skapat en betingning hos mig såpass att jag tänker på din blogg när jag stöter på den växten(arten), som t ex här i din trädgård, eller i andra sammanhang, typ – men där är ju en akleja! Alltså som i bloggen akleja.:)

    Juste, hoppas det gick bra med dopet och dess bestyr!
    krams

  7. Finfina blommor🙂 Gillade den blå nävan, vilken färg! När man ser det här känns det som det skulle vara kul med en egen trädgård.

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

