Fjärde språnget lagom till dopet…

G har varit på jättebra humör i ungefär två veckor nu, skrikstunderna på kvällarna har nästan slutat helt och han skrattar och pratar både med oss och andra. Men den senaste veckan har jag märkt en förändring. Han är glad så länge man ägnar sig helhjärtat åt honom, men gnäller eller gråter så fort man lägger ner honom. Att sitta i babysittern kan gå en stund om han ser mig, tex när jag duschar (han verkar faktiskt se och höra mig genom duschkabinen) eller gör mackor. Men att ligga på golvet är ju så tråååkigt! Han kan verka helt otröstlig men så fort man sätter sig ner bredvid honom blir han glad igen.

Alla dessa tecken känns ju igen från både boken Växa och upptäcka världen och tidigare utvecklingsperioder. Han verkar ha tappat förmågan att roa sig själv och har humörsvängningar, vilket också står i boken. Dessutom har han börjat bli blyg för främlingar! Från att glatt ha suttit i knät på släktingar, vänner och ”tanter” i affärer (som på Arkivet förra veckan) blir han kinkig om nån han inte känner vill hålla honom. I fredags kom några av Stefans släktingar hit över helgen och de fick INTE hålla honom! Farmor och farfar går dock bra, så dem verkar han känna igen. Skönt det!

Om man räknar från beräknat förlossningsdatum så är G nu 16 veckor och runt vecka 17 kommer förmodligen en stormig period, så det är väl bara att förbereda sig. Veckorna innan ”ska” han vara extra klängig och det stämmer som sagt väldigt bra. Lite synd att vi lyckades pricka in det till dopet, men men… Jag får väl bära runt på honom hela dagen så går det nog bra.

Bra lekar i den här åldern är rim och ramsor, tittut-lekar, titta i spegeln (tycker G är jättekul!), kittel-lekar (brukar jag göra och det märks att han vet vad som ska hända, han börjar skratta strax innan jag kittlar honom), titta på bilder tillsammans – dags att ta fram första bilderböckerna!😀

Själva språnget kommer runt vecka 19 och efter det har barnet tillägnat sig några av följande egenskaper (finns långa kistor i boken, jag återger bara ett axplock):

gripa om en leksak med en hand, byta hand
bita i och skaka en leksak
rulla från mage till rygg och/eller tvärtom
sitta med stöd
försöka krypa
lystra till sitt namn
jollra tvåstavigt
leka med läppljud (rrrr, ffff)
sträcka upp händerna för att bli upplyft
smacka med munnen när hungrig
fascineras av repetetiva rörelser 
fascineras av sin spegelbild 

Det blir spännande att se vad G lär sig! Vända sig och sitta med stöd kan han ju redan, och han gillar sin spegelbild…

image

Postat från min Android

4 responses to “Fjärde språnget lagom till dopet…

  1. Hoppas att dopet gick bra idag trots att G kanske var i lite extra behöv av närhet!

    Sv: Jag skriver ut saker på datorn och färgar in med diestesser. Skrynklar det och tar nån lite mörkare diestess och sen är det bara att lägga nåt tungt på så att det blir lite pattare.🙂 Tack!

  2. Heisann!

    Alt høres høyst nomalt ut.
    På mandag hadde vi besøk av Gustav som jeg er så nær jeg kan komme å være bestemor til. Han er sønn av en venninnne av den eldste sønnen min.
    Jeg fikk holde han, men det ble ikke lenge for mamma hadde bedre fang!
    Det med skepsis til fremmede vil nok vare. Det er godt at de ikke er så veldig fortrolige med fremmede, egentlig!
    Stor klem til dere fra meg ;:OD)

  3. Ja du.. jag säger som jag sagt innan.. språng 5 är värre.. Iallafall för oss. Hon var inte blyg i språng 4, men har definitivt blivit det nu. Hon vill heller inte sitta hos ”främlingar”, vilket kanske är bra i vissa fall.. ha ha.. Hon är gnällig och skriker och gillar inte att vi försvinner till andra rum. Man kan ju försvinna helt liksom.. Dessutom kommer första tanden nu och det gör ju sitt med.. my god.. men det är häftigt oxå!

  4. Du verkar väl förberedd på de olika utvecklingsstadierna tack vare den där boken! Antar att det gör både er och G lite lugnare. Vet inte om boken rekommenderar att n-j-u-t-a av varje stund med babyn – men gör det! Den där tiden försvinner så fort…
    Ha det gott!/Laila

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

