Prima ballerinor

Årets aklejor bjuder upp till dans! De svänger sina kjolar i vitt, rosa, blått, lila och nästan svart. Några har dubbla kjolar, andra enkla.

Som primadonnor sticker de upp i rabatten, ovanför lammöron, nävor, funkior och andra växter vars bladverk tycks ha till främsta uppgift att framhäva aklejornas grace.

Fröfirman Rara växter har 57 sorters aklejor! Till hösten blir det nog en beställning där…😀

Bilderna är några veckor gamla, som mycket annat blommade aklejorna en hel del tidigare i år än förra året. Men tack vare goda trädgårdsvänner vet jag nu att om jag tar bort fröställningarna så blommar de igen! Därmed är mina favoriter nu inne på andra blomningen. Tar man bort alla fröställningar får man förstås inga egna korsningar nästa år, men man kan ju lämna kvar några på slutet om man vill…🙂

5 responses to “Prima ballerinor

  1. Åh vad fint! Och väldigt passande titel på inlägget.

  2. Vad vackra! Det blir något att klura på tills nästa år!

  3. tjenare…

    trappstegspopupkortet får en figur uppstickande, p g a att jag satte tjejen så långt fram… .om jag hade haft henne på högersidan istället – på den lilla flärpen, kunde jag nog vikt ihop det utan att det stack ut ngt… jag valde att göra ett scenkort – och strunta i hur det blir när man viker ihop det🙂.

  4. Kul att du hittade in till min blogg!

    Vilka fina bilder på aklejorna. De är ju så fina. En av mina favoriter som det finns många av här hemma.

    Ha det fint och kom gärna tillbaka till min blogg😉

    Hälsar Åsa

  5. Hej! Vilka underbara aklejor! Jag visste inte att de kan blomma om! Ska testas🙂 tack för tipset med flädersaften oxå! Nu är den klar och gooood. Kram Petra

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

