Buskplanteringen

Vilka härliga kvällar vi har nu! Dagarna är nästan för varma (fast man borde ju inte klaga, så få riktigt varma dagar vi har) men kvällarna är ju helt underbara! I alla fall tills knotten kommer…

Igår gick jag en kvällsrunda i trädgården och fotade lite. Ska försöka visa  framsidesrabatten en annan dag, men här kommer bilder från den nya planteringen, buskarna på baksidan;

Japansk lönn, guldschersmin, (gulbladig hosta, röd alunrot finns bakom men syns inte på bilden) ros, blodfläder. Mellan dem blåblommig näva, blågull (jakobs stege) och stjärnflocka. Längst fram backtimjan.

Bakre raden: blodflädern igen, trädgårdsprakttry, glansmiskantus, pärlrönn. Främre raden: krikon (längst till vänster i bild), silverpäron. Mellan dem höstanemon, vitblommig akleja, silverröd och svart alunrot samt (bakom gräset) ormbunke och liljekonvaljer. Under silverpäronet silverarv och längst fram krypoxbär.

Pärlrönn igen, höstsilverax, bärhäggmispel. Mellan dem stjärnflocka, några frösådda malvor (tror jag) som jag grävde upp från gräsmattan och höstcyklamen (har inte börjat komma upp än). Dessutom några ettåriga lejongap och längst fram krypoxbär och snokört med blå blommor.Notera hur grannens pion väller över staketet! Perfekt, den passar ju in i min färgskala…🙂

Bakre raden: hybridkejsarolvon, lagerhägg. Främre raden: trollhassel (inte att förväxla med ormhassel), rhododendron. Mellan dem julrosor, gulbladig och grönvit hosta, vitt fänrikshjärta, nån vitblommande jag inte kan namnet på, kopparstarr, ormbunkar (bakom rhoddisen, syns inte på bilden) och längst fram snokört samt vintergröna.

Hmm, jag har säkert glömt nåt men det var nog det mesta… På två ställen har jag planterat doftliljor också, de börjar precis sticka upp. I höst kommer de blomma med mängder av vita ljuvligt doftande blommor! Eftersom jag inte orkar gräva upp dem inför vintern hanterar jag dem som ettåriga.

3 responses to “Buskplanteringen

  1. Snyggt! Är plattorna i rabatten till för att du ska ha något att stå på eller?

  2. Vad härligt det börjar växa till sig!🙂 Guldschersminen är så fin och kul med grannens snygga pion.

    Kram Karin

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

