Min Amandaros

Idag 2 juli firas rosens dag i Sverige. En av mina käraste växter i trädgården är en ros – inte främst för att den är vacker vilket den i och för sig är, doftar gott gör den också – utan för att den är ett rotskott från en buske som en gång i tiden växte vid min farfars föräldrahem. Hans pappa Frans jobbade som förvaltare på godset Bjertorps slott och när de hade planterat växter på slottets ägor fick arbetarna ta av de växter som blev över. En av dess var en ros som min farfars mor, Amanda, tyckte mycket om.

När Farfar flyttade från gården (där han själv arbetade tills jag var ett år gammal) tog han med sig en del av rosen och sedan har min pappa och faster tagit rotskott från dem till sina trädgårdar. Och till slut hamnade även ett rotskott i min trädgård när vi flyttade till huset för 2,5 år sen. På Rosens dag i Trädgårdsföreningen för några år sedan tog vi med en kvist och fick veta att det är en gammaldags Albaros som kallas ‘Minette’. Den var vanlig just vid gamla herrgårdar och i torparträdgårdar.

Blomman är fylld till tätt fylld och i allmänhet rosa till ljust rosa. Den kan blekas till i det närmaste vit. Doften är medelstark och säregen. Växtsättet är kraftigt, tätt och med bågböjda grenar. En mycket typisk egenskap är att knopparna lätt klibbar ihop vid fuktig väderlek och ruttnar. (källa POM) Pga denna olägenhet har jag inte fått så mycket blommor tidigare år, och när jag såg att tre blommor hade slagit ut igår skyndade jag mig ut med kameran för att föreviga dem, ifall de regnar bort…🙂

8 responses to “Min Amandaros

  1. Vacker ros och så roligt med historia kring rosen🙂 Så är det med Björnrot hos mig, den kommer från min farmor som är inte funnits med oss på många år.

    2/7 är varm, fuktig, sol blandat med mulet – så jag hoppas bondepraktikan stämmer!!!! 🙂

    Kram🙂

  2. Vilken ”skatt” du har! Måste vara roligt att ha en ”historia” bakom en växt!

  3. Sjovt med sådan en historie omkring en plante🙂

  4. Även om knopparna har en tendens att klibba ihop så är de helt bedårande! De utslagna är också fina förstås. Visst är det så att växter man har en historia till är lite speciella!
    Ha det gott!/Laila

  5. Så fint! Rosorna påminner om några vid vårt sommarställe som jag alltid tyckt varit så vackra (särskilt knopparna). Och så luktar de helt fantastiskt.

  6. Vad roligt att ha en historia! Hos min pappa finns också en massa gamla växter som har en historia bakom, vilket är fantastiskt! Men inga historier om slott och herresäten…

  7. Trodde först att det stod ‘idag 2 juli firas fransosernas dag..’ hehe man läser det man vill se:) Kul inlägg och väldigt vackra bilder, du har fångat samma känsla i bild som text och därmed anlagt en journalistiskt baserad faktatext med självbiografiska inslag. Intressant och sjyst gjort!

  8. Härliga bilder! Ros är min favoritblomma och var ett måste i brudbuketten.
    Fröpåsen köpte jag i en vanlig mataffär. Bröderna Nelson står det på förpackningen, Papaver somniferum. Sedär, jag kan också svänga med latin.😉

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

