Mysteriet löst, låt mig presentera…

… humlebaggen! Det är tydligen så den heter, skalbaggen som besökte min trädgård häromdagen.

Humlebagge (Trichius fasciatus) är en skalbagge som tillhör ordningen bladhorningar. Längd 10-16 mm. Ses ofta på blommor såsom älgört, vildros, tistlar och flockblommiga växter där den äter pollen. Larven lever i murket trä, ofta i björk.

(källa wikipedia)

Jag är tydligen inte den första som tycker att den liknar en humla…🙂
image

Jag läste på ett annat ställe att den är släkt med snytbaggen som förstör granodlingar, men att humlebaggen själv är lika oförarglig som humlan. Nog ser den snäll ut…

3 responses to “Mysteriet löst, låt mig presentera…

  1. Tjena Gumman! Det var länge sedan jag lämna en kommentar men jag har läst lite. inlägget om baggen i går missa jag… Den baggen träffa jag på förra året. När den kryper ner i en blomma ser man bara två ”ögon” Den är verkligen smart kamouflerad =) och söt❤. Kul nu vet jag vad den heter oxå.
    Hoppas allt är bra med er, kram från mig / Mari

  2. JuliaSjölund

    Hejsan, idag var det en sån i min trägård idag och kunde inte komma på vad det var för någon, så jag tog en massa kort och gick in nu på google och skrev ”skalbagge som ser ut som en humla” ahahah..
    aja, nu vet jag iaf vad det är för någon😉

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

