Besök på Gunnebo slott och trädgårdar

I måndags gjorde vi en liten utflykt till Gunnebo slott i Mölndal söder om Göteborg. Slottet är från 1778 och har dels en liten fransk stilren trädgård med formklippta buxbomhäckar, dels en engelsk park och, framförallt, inte mindre än två stora köksträdgårdar, en gammal och en ny. Jag blev grön av avund över de frodiga bäddarna med kål (har de inga kålfjärilar?), sallat, bärbuskar och kryddörter. Men jag inser ju att det ligger mycket arbete bakom – plus att de har väldigt mycket plats till sitt förfogande.

Mitt eget lilla köksland är gravt misskött i år, det finns liksom ingen tid för ogräsrensning eller gallring… Jag har återigen gjort misstaget att så alldeles för tätt, och eftersom jag dessutom var lite slarvig med att så rakt så vet jag inte alltid vad som är ogräs och vad som är grönsaker eller sommarblommor… Suck. Jaja, nu har jag nästan gett upp för i år och utsett köksträdgården till 2012 års stora trädgårdsprojekt. Då ska jag satsa på ett fåtal sorter, göra raka rader och brett emellan och förodla sommarblommorna så de hinner blomma under semestern… Kanske får jag till och med till en upphöjd bädd, så det mognar snabbare, och en låg formklippt häck runtom? Allt är möjligt…😀

Nedan lite bilder från Gunnebo – inklusive lunchen som var hur god som helst! Ganska dyrt men väl värt pengarna. Jag åt en macka på timjanbröd med salladslök och fårostkräm och Stefan åt en sallad med myntamarinerad högrev. Nästan allt i restaurangen är ekologiskt, alla grönsaker odlade i den egna trädgården, vilket förstås är ett stort plus!

image
image
image
image
image

Postat från min Android

5 responses to “Besök på Gunnebo slott och trädgårdar

  1. Morrn🙂
    Det var längesedan jag var på Gunnebo sommartid, det var nog en julmarknad sist gång för min del – även då var det jättefint. Har hört talas om den goda maten och ditt betyg bekräftar sanningshalten🙂

    Jag har missat att de har ett så stort växthus/orangeri? Ser att det finns ett vinkast med – undrar vad de odlar där, det får nog bli ett besök dit i år🙂

    Jag har försökt med köksträdgård men det blir liksom inget av det heller för min del, sådde rädisor och de fick mask i år, då blir jag så besviken så jag tappar lusten 😦 Nä, det är blommor och tomater som gäller för mig.
    Ha det så gott och njut av sommardagarna, kram🙂

  2. Åh Gunnebo är fint och maten är verkligen god i caféet! Ett trevligt utflyktsmål på behörigt avstånd. Härligt att kunna göra planer inför nästa år och ha något att drömma om. Ha det gott! Kram Karin

  3. Mysig blogg du har… Jag har aldrig varit på Gunneboslott, man kanske skulle ta en tur dit på semestern. Ta en god lunch och se på omgivningarna…
    Birgitta🙂

  4. Fina bilder från Gunnebo. Ska skriva upp på min ”vill-besöka” lista!!!

    Hälsar Åsa

  5. Mysigt med utflykt och till slott med fransk trädgård dessutom! Timjanbröd också – ny produkt till ditt varumärke;)

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

