BVC-besök fem månader

Idag var det dags för lille G:s andra vaccination, samma som vid tre månader. Han gallskrek idag också och tårarna sprutade, stackars lille älskling… 😦 Men han lät sig tröstas med lite amning efteråt, och sedan sov han tre timmar i vagnen! Han som aldrig brukar sova mer än 1,5 i sträck på dagen… Det tog tydligen på krafterna att få spruta!

Växer så det knakar gör han också, han hade växt 4,5 cm på en månad! 😮 Sköterskan trodde hon hade mätt fel och mätte en gång till, men jo, han är nu hela 66,5 cm lång – ett steg över genomsnittet vid 5 månader! Men han väger ”bara” 6910 g, ett steg under genomsnittet – han brås nog på pappa, lång och smal… 😀

Tidigare gånger jag har tyckt att sköterskan har ”tjatat” lite om att han är lång i förhållande till sin vikt, nästan som att hon tror att han inte skulle få tillräckligt med mat, men den här gången (det var en annan sköterska idag) sa hon inget om det. Skönt! Jag märker ju att han mår bra och blir mätt, men som sagt, han brås nog på pappa! Och helammade barn börjar ju plana ut lite vid den här åldern, jämfört med de som får ersättning. Vi träffade en 4 månaders bebis igår som bara får ersättning och hon var en riktig liten rulta! Lika tung som G, fast hon är tjej och en månad yngre! Men i och för sig vägde hon 4,4 kg när hon föddes också, mot G:s 3,2 kg, så det beror kanske mer på det förresten… Oerhört söt var hon förstås, och så kul att se hur olika det kan vara! 😀

BVC-sköterskan berömde G och sa att han var stark i nacken, och det övar vi ju hela tiden eftersom han älskar att dra sig upp till sittande och stående. Hon frågade om vi är ute mycket eftersom hon tyckte att han hade fin färg i hyn, och det stämmer ju! Vi är ute minst två promenader om dagen och oftast mer, när vi går omkring i trädgården eller bara sitter på altangolvet och leker. Kul att det märks så väl att han mår bra! 😀

Nu ska vi börja trappa upp smakportionerna, hittills har han ju testat majspuré och morotspuré med gott resultat och (köpt) potatis- och palsternackspuré med mindre gott resultat – svårt att veta om G inte gillade smaken eller att den var köpt (blir tydligen lite annan konsistens på köpt och hemlagad). Nu kan vi börja ge honom puréer av kött och fisk och även öka på storlekarna, samt testa gröt. Så efter BVC-besöket gick jag en sväng till mataffären och handlade…

Majskrokarna har han redan testat och de var skojiga att hålla i handen och tugga lite på! Risgröten tänkte jag göra en smakportion av ikväll. Sen köpte jag färdiglagat fruktmos med ris och potatis- och morotspuré, samt en färdiglagad mjölkersättning – jag ska nämligen på konsert i slutet av augusti och då måste vi ha hittat nåt sätt för lilla pappan att kunna ge honom ett mål mat… När jag köpte biljetterna, innan G ens var född, tänkte jag inte på att jag kanske skulle amma fortfarande då… Så vi hoppas att vi lyckas få honom att dricka ur antingen flaska eller mugg, alternativt att han gillar gröt så mycket att han kan få det! Håll tummarna…

2 responses to “BVC-besök fem månader

  1. Oj, vad du har shoppat!! Så stor bebis nu!!! Så han kan börja med mat! Tiden går fort! Jag kan inte kommentera mina egna bilder längre! Har ju haft strul länge! Men frökapslarna är sommarmagnolia, lila trädpion, Magnolia Merill och jätteallium!Kram Christina

  2. Ohhh vad skoj.. massa att välja mellan. Så skojj att äta annat än bara mjölk 😀

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

