Sommar på flaska

Jag har som sagt plockat en del hallon och blåbär den senaste veckan, och så har jag ju rabarber i kökslandet (typ det enda som har blivit något i år, men den växer å andra sidan så det knakar!). Av en del av skörden har jag gjort smaksatt vinäger, något jag gillar att göra – det är både enkelt, vackert och användbart! Jag har gjort tre flaskor varav två har blivit små gå-bort-presenter. Och naturligtvis scrappade jag en liten etikett eller ”tag” till!🙂

Recept på vinägern:

  • Häll 2-2,5 dl äppel- eller vitvinsvinäger (helst ekologisk) i en burk
  • Skär en rabarberstång i bitar och lägg i tillsammans med 1/2 dl vildhallon (stod faktiskt vildhallon i receptet men det går nog med ”tama” också… ;))
  • Låt stå ca två veckor, sila av bären och häll på en fin flaska
  • Klart!

De rutiga pappren är från Laura Ashleys serie Love song och det randiga hittade jag i allt-möjligt-affären nille i Norge. (Typ som Tiimari som fanns förr, om ni minns det…) Jag stämplade bokstäverna på pappret, klippte ut varje bokstav för sig och fäste på etiketten med 3D-häftkuddar. Needless to say är både bokstäverna och själva etiketten distressade i kanterna och ”nedsmutsade” för att se lite shabby chic ut…😉 Sen stansade jag ut en fjäril ur samma papper som bokstäverna och satte lite spets på baksidan. Rätt nöjd faktiskt!

6 responses to “Sommar på flaska

  1. Vad fräckt med vinäger, det har aldrig testats i detta hus.

  2. Vilken underbar gå bort present…
    Kram Birgitta

  3. Heisann!

    Dette var en god idé, skal legge meg det på minnet!

    Velkommen… skal orientere deg om når vi er der. Sannsynligvis en helg i sept. Vi er der ikke så veldig ofte! I år er det blitt lite!
    ♥-lig hilsen Bjørg Nina

  4. Sv: tack! Ni får ut och fira i efterhand, det ska vi göra!

  5. Smart och praktiskt!

    kram

  6. Vackert och gott och trevligt att ge bort! Min står i fönstret och om en vecka är den nog klar.🙂 Kram

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

