Invasion!

De här små gynnarna är all over mina vita kungsljus och äter upp bladen. Jag googlade och tror att det är nån sorts växtstekellarver.

Nu är frågan: kill or let live? Blommorna är ju överblommade så det gör väl inget om larverna käkar upp bladen. Å andra sidan blir de inga vackra fjärilar… Å del tredje, om jag låter dem vara kanske de blir ännu fler nästa år och skövlar bladen tidigare på säsongen…?

Vad tror ni?

image

Postat från min Android

6 responses to “Invasion!

  1. Jag är ingen expert, så kanske någon annan har ett vettigare inlägg i debatten, men magkänslan säger väl att om den inte går på något du vill ha kvar, så är det väl synd att döda dem? Man vet aldrig vad de spelar för roll i ekosystemet…

  2. Söta är de i alla fall. Vill du bli av med dem kanske du bara kan klippa ner hela växten – tror att den kommer tillbaka.
    Ha det gott
    Birgitta

  3. nej, det blir inte fler nästa år, skadedjur har en cykel vartannat år… jag får inte panik längre, antingen låter jag dem hållas, eller plockar jag bort några blad med ägg i och slänger.

  4. och fjärilar får alltid plats hos mej🙂

  5. Jikes vilken invasion! Dock har jag ingen aning om hur man löser det…. bränner ner rubbet?😉

    Sv: Spinkar… du vet, såna små träflisor man får främst i händerna när träet inte är behandlat på något sätt. Vad kallar ni det?🙂

  6. Har ingen aning vad det är, ser lurviga ut…

    Kram Birgitta

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

