Knäckig rabarberpaj

Nere till höger här på bloggen har jag börjat göra en lista på dels vad jag har använt årets bärskörd till, dels vad jag har tänkt göra med resten. Bland annat gjorde jag en jättegod – och inte minst hemskt enkel – rabarberpaj häromdagen.

Receptet hittade jag här.

  1. Skär 500 g rabarber i småbitar, lägg dem i en ugnsform. Strö på lite socker.
  2. Smält 150 g smör
  3. Häll i 0,5 dl sirap och 1 dl grädde, vispa ihop och dra kastrullen från värmen.
  4. Rör ihop
    2 dl mjöl (jag använde grahamsmjöl)
    2,5 dl havregryn
    1 tsk bakpulver
    2 dl socker
  5. Blanda ned socker/mjölröran i kastrullen.
  6. Bred smeten över rabarbern, grädda i 25-30 min i 175 grader, tills ytan är lite knäckig.
  7. Njut med vaniljsås eller glass (vi åt knäckglass till, passade mycket bra!).

Mums!

4 responses to “Knäckig rabarberpaj

  1. Så gott det ser ut, den måste jag göra…
    Ha en bra helg!
    Kram Birgitta

  2. Smarrigt! Du är så pysslig du!

  3. Paj är alltid gott, speciellt denna ser utomordentlig ut! Okej att man inte skördar något, men jag har inte ens en ugn… Får nöja mig med chokladbollar som inte behöver gräddas, mer än i munnen:)

    Pimms smakar ungefär som mojito, men mer saft hehe.

    Krams!

  4. Ser riktigt god ut!

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

