Höstblommare

Jag har upptäckt att det inte är något som blommar just nu i min perennrabatt – en liten miss i planeringen som måste åtgärdas! Höstblommande perenner är ju bäst att plantera på våren så nästa vår måste jag försöka komma ihåg att köpa lite höstblommare. Jag har redan börjat fundera i banor som gula och röda dahlior, gärna med mörkt bladverk (om jag bara orkar gräva upp dem på vintern…) som den här, ‘Sunshine’:

Sen finns ju stormhatt/rudbeckia i många fina färger, till exempel Hot papaya och Raspberry truffle – lika läckra som sina namn!

   

Och så kan jag nog inte vara utan solrosor (som ju är ettåriga) – finns ju andra färger än bara gul…🙂

Vilken är din favorit bland de höstblommande perennerna?

7 responses to “Höstblommare

  1. Selvfølgelig mine høstanemoner….men min storkenæb (den lyserøde) blomstrer stadig på fuld kraft…nu på 2.-3 måned!
    Derudover er jeg meget glad for mine syriske roser (hibiscus syriana)… og mine montbresia….der er virkelig knald på farverne lige nu🙂

  2. Alla med färg! Har fått höra att jag har borstnejlikor i trädgården och än så finns det ett par stycken med vacker rosa färg🙂

    Har köpt lite lökar som vi ska sätta nästa vår och så har jag fröer till piripiri som jag ska sätta i februari🙂
    Så än så länge är jag mest i banorna att förstöra i trädgården (Vik HÄDAN berberis!!) och att skörda alla bär och frukter (göra plats i frysen!!) men nästa år hoppas vi hänga med lite mer i vilka blommor som blommar… hos oss blommar ju någonting nästan hela tiden så nån har tänkt till med trägården en gång i tiden🙂 (förutom med Berberis då – vem kom på ideen att sätta en MASSA berberis?? Fula och sticks!! Blä!)

    kram

  3. Samma här har inte så många blommande växter på hösten… Det bör man kanske ändra på…

    Kram Birgitta

  4. Uppenbart är att det finns många vackra växter, men måste då säga att de under hösten är mer i min smak – mer kraft och karaktär kring färgerna. Har dock ingen direkt favorit, men solrosor är alltid ståtliga på ett slags robust vis.

  5. Ja höstblommare måste man ha.🙂 Favoriterna är höstphlox, höstaster, höstanemon och rudbeckior. Men det finns många fina. Härlig dahlia! Det vill jag nog ha någar nästa år också.

    Kram Karin

  6. BM Gustafsson

    Jag älskar flox med dess härliga doft!
    Vi har bara rosa, men skall nog försöka få tag i vita tex.
    Vårt perennland vid kökskvisten är en djungel nu med två meter höga plantor med gula bollblommor, som jag inte vet vad de heter. Katterna trivs där inne!
    Kram BM

  7. Jag gillar rudbeckior, solbrudar och höstanemoner. Men höstsilverax, blodtopp, sköldpaddört och kärleksört vill man också ha🙂

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

