Uppstamning och mistel

Krikonträdet har verkligen skjutit i höjden i år, och jag inser att jag nog borde ha tagit bort de nedersta grenarna tidigare. Men bättre sent än aldrig, igår tog jag fram bästa sekatören och kapade helt sonika de två nedersta grenarna samt tog bort några småkvistar längs huvudstammen. Nu börjar grenverket ca en meter upp vilket känns ganska lagom.

När jag ändå var igång passade jag på att ta bort några grenar på pärlrönnen också, tänkte stamma upp den, inspirerad av Trädgårdsfredag. Den är dock tvåstammig så jag kunde inte stamma upp den helt utan att ta bort hälften, men genom att ta bort några smågrenar och kvistar längs med stammarna blev det ett litet träd istället för en buske. Skulle kanske kunna ta bort lite till men avvaktar nog till nästa år för att inte ta för mycket.

På pärlrönnen såg jag också att ett av mistelfröna har klarat sig. Jag satte totalt sex frön på tre träd i maj 2010, (krikonet, rönnen och körsbärsträdet som vi tog bort i våras) och endast ett har alltså klarat sig. På sista bilden ser ni hur det ser ut nu! Spännande att se när det börjar växa mer…

image
image
image

Postat från min Android

4 responses to “Uppstamning och mistel

  1. Så fina träd du har… Idag har jag kapat ner mitt olivträd och mitt fikonträd, trodde att de hade dött i vintras men icke,,, nu är det full fart från roten. Det blir nog inga riktiga träd mer, men det kanske blir en olivbuske och en fikonbuske…Haha.

    Kram Birgitta

  2. Mistel, vad coolt! Är det inspirerat av den där danska bonden?

    Sv: Ja, jag har verktygslåda istället. Går aldirg på pysselträffar så jag behöver inte något som är smidigt att bära med sig.🙂

  3. Stamma upp är toppen.

  4. Härlig trädgård du har. Tack för tipset om kommentarerna. Följde genast det😉
    Kram Jenny

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

