Rabarbersirap med etikett

Eftersom rabarbern är nästan det enda som har klarat sig i kökslandet i år – den kräver ju ingen ogräsrensning utan höjer sig så att säga över sådana petitesser – har jag letat rabarberrecept. Saft och paj i all ära men det är kul att göra något annorlunda ibland! Jag fastnade för rabarbersirap, enligt följande recept;

Skär 300 gram rabarber i stora bitar och lägg i en kastrull. Koka med 10,5 dl socker och 1 dl rosévin i ca 5 minuter. Sila av rabarbern och koka ner till en tunn sirap (det tjocknar när det svalnar).

Kan ringlas på glass eller filmjölk, ätas med turkisk yoghurt och valnötter, användas i drinkar…

Sirapen blev jättegod även om jag nog kokade för länge för den blev väldigt trögflytande när den svalnade. Men det går ju att värma upp om man vill få den tunnare! Jag gjorde dubbel sats och gav bort några flaskor, tillsammans med hemmagjorda etiketter. En uppskattad present, som det mesta man gör själv!

Pappren är från Maja Designs serie Lantliv, bokstäverna är urklippta och fastsatta med 3D-kuddar. På locket klistrade jag en bit av samma papper och en liten virkad duk (loppisfynd). En bit spets döljer skarven och några fjärilar förstärker sommarkänslan.

8 responses to “Rabarbersirap med etikett

  1. Åh.. så fint.. riktig sommarkänsla och mysig gåbortpresent.. förstår att det blev uppskattat. Dessutom är de ju som ett fint pynt i köket nu i höstrusket.. kram och ha en bra dag.. pussa på G från mej.. Moa

  2. Låter väldigt gott. Kan tänka mej det, till valnötter och turkisk yoghurt.
    Kram i höstrusket/Christina

  3. Åh så fina burkat, aldrig sett något liknande.

  4. Åh vad gott! Och så fint! Låter som en toppengrej att göra eftersom man ofta får för mycket rabarber, och saft inte riktigt är min grej.

  5. Wow vad snyggt! En perfekt gåbort-present!

  6. Oj,. det där låter vansinningt gott. Måste helt klart testas. Och vilka fina paket det blev. Kan tänka mig att mottagarna blev glada!🙂

    Kram Karin

  7. Detta måsten jag testa, brukar få mycket rabarber…

    Kram Birgitta

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

