Sexmånaderskontroll och babysim

Idag var jag på sexmånaderskontroll med G.  Allt var bra enligt läkaren som kollade hjärtat, lungorna och höfterna och han har gått upp ordentligt i vikt, 2 cm och 800 gram på en dryg månad! Mammas store kille…😀

Jag frågade lite om hur jag ska gå till väga för att få honom att äta större portioner av riktig mat och inte bara vilja amma, och även hur man kan få honom att sova bättre på natten. Sköterskan sa att vid 6 månader ska de inte behöva äta på natten längre, så det kan vara idé att försöka trösta honom utan att amma när han vaknar på natten. Vi ska testa det i helgen, det blir väl Stefan som får försöka – om jag gör det kommer ju G bara känna mjölklukten och vilja äta. Vi får se hur det går! På dagarna ska jag försöka mer nu att ge honom annan mat och inte bara amma av lathet, det ÄR ju himla smidigt… Men samtidigt vill jag ju att han ska börja äta mer mat nu och inte vara så beroende av mig. Börjar bli lite sugen på att kunna vara borta några timmar i alla fall utan att det blir katastrof…🙂

Direkt efter BVC-besöket (det var på morgonen) åkte vi till babysimmet. Åter igen hade jag varit lite nervös för att det skulle köra ihop sig med mat- och sovklockan, och åter igen var min oro obefogad – G åt vid 9 (innan BVC), sov  en halvtimme i bilen och hade inga problem med att stå sig till efter simningen kl 11. Skönt!🙂 Babysimmet gick bra, idag fick vi testa att dyka på riktigt! Spännande…. Det gick till så att jag höll G i ”grundgreppet”, på mage med mina handlovar som stöd för hans bröstkorg, tog ögonkontakt (inte det lättaste med massa andra barn att titta på), sa ”dykkommandot”; ”G… åh dyk!” och förde ner honom i vattnet, mot mig och upp mot min axel. Och så öste jag beröm över honom, väldigt viktigt att ge massa beröm när de har klarat något. Det gick hyfsat, G gjorde rätt (blundade och stängde munnen under vattnet) men han blev lite rädd och var ledsen efteråt. Vi testade två gånger till och då gick det bättre men han blev  fortfarande lite ledsen. Siminstruktören sa att jag hade rätt teknik men att det nog blev lite för lång sträcka första gången och gick för snabbt sista, så nästa vecka ska jag försöka göra det lugnare och kortare. Under tiden ska vi öva hemma på att hälla vatten över huvudet, men inte själva dyket, det ska man bara öva på i bassäng sa hon. Jag funderar på att sätta upp hans lugg med ett hårspänne, det ramlar ju ner i ögonen när det blir blött… Fast jag tror inte han berörs av det direkt.😉

Efter simningen gick vi och åt lunch, fyra bebisar och mammor. Det har blivit tradition och som en mamma sa så är det nästan dagens höjdpunkt!🙂 För mig är det lite som ett substitut för föräldragrupper som vi inte har där vi bor, det är så trevligt att sitta och prata med andra mammor och utbyta tips och erfarenheter.

När vi kom hem var vi jättetrötta båda två så vi somnade på sängen och sov i nästan två timmar!😮 Skönt… Sen gav jag G lite smörgåsrån, han gillar det även om det mesta hamnade på golvet, och havregröt med mosad banan – och han åt nästan en hel portion, plus en halv banan! När Stefan kom hem tog han med G på en promenad och sen kollade de på hockey tillsammans medan jag skrev på nästa uppgift på skrivkursen. Kl 20 tog vi på G hans pyjamas och ungefär då började han gnälla och ville inte ha välling utan bara amma. Men då hade det faktiskt gått fem timmar varav tre vakna sen han ammade sist! Dessutom drack han en halv portion välling lite senare…🙂 Hoppas det fortsätter funka så bra och att han äter mer av puréerna också!

5 responses to “Sexmånaderskontroll och babysim

  1. Nog är han duktig allt!🙂 Hoppas att det går bra med puréerna framöver.🙂 Kram Karin

  2. Om ni ska försöka sluta amma på natten så ha en liten flaska med vatten bredvid sängen. Han kanske bara är lite törstig och inte hungrig när han vaknar. Testa det. Testa även 3 min metoden. Vänta alltid 3 min innan ni går in till honom. Då hinner han kanske somna om av sig själv och blir på så vis tryggare i sig själv gm att han somnar av sig själv.
    När vi bestämde oss för att sluta amma på nätterna gick det bättre än vad vi trodde. Vi hade då redan bytt ut frukost mot gröt och på kvällen fick hon välling. Hon ville bara ha napp på natten när hon vaknade och inte ligga i en säng.. hon vill ha plats så hon kan snurra runt runt..

    Lycka till!! kram

  3. Det verkar som ni har det mysigt o bra du o G.. han växer o frodas! Att han inte vill sluta amma är ju inte så konstigt.. men snart vänjer han sig ska du se, låter så mysigt förresten med babysimmet.. o kan nästan se hans långa hår hänga ner för han har en riktigt härlig kalufs. Kram och ha det gott Monica

  4. Vissa barn är så lätta att få att äta/sova m.m. medan man får hitta lite specialknep med andra. Hoppas att ni hittar vad som passar G bäst och som gör allting lite smidigare för hela familjen.

  5. Roligt att läsa om er dag! Vi var ju också på babysim men vi har inte kommit så långt som till dyket än… Härligt med lunch efteråt!
    Kram

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

