Höstfix i trädgården

I helgen har vi fått gjort en hel del i trädgården. Jag har flyttat några lammöron från framsidan till buskplanteringen, de behövde delas och lyser upp så fint i rabatten så jag hoppas de blir bra bland buskarna. Och så har jag planterat vårlökar; massa snödroppar (bland annat framför julrosor, inspirerad av det här), krokus, kungsängsliljor, vita allium och ett tulpanpaket med vita, rosa och lila dubbla tulpaner där jag satte hälften i perennrabatten på framsidan och hälften i buskplanteringen på baksidan. Tyvärr var lökarna inte paketerade för sig så jag vet ju inte vilka färger som hamnar var – men det blir säkert bra ändå.🙂


(Bilder från Odla.nu där jag köpte lökarna)

Stefan har borrat ett hål i väggen till förrådet och dragit igenom en kabel för att vi ska kunna ha ljus och frostvakt i förrådet. Nu är det nära att kunna övervintra växter där inne!🙂

G sov i vagnen när vi började fixa och när han vaknade satt han nöjd och tittade medan vi gjorde klart. Skönt! Ang maten har det varit bakslag i helgen, han har mest velat amma och förutom det bara ätit välling. Men det kommer väl bättre dagar igen, jag försöker att inte stressa med maten utan ta det i G:s takt. I morse gick Stefan upp och gav honom välling medan jag fick sovmorgon, och innan G ville amma igen – nästan fyra timmar senare! – var jag tvungen att pumpa ut lite mjölk för att inte sprängas! Vilket i det här sammanhanget ju är positivt…🙂

9 responses to “Höstfix i trädgården

  1. Vad mycket ni fått gjort trots allt regn.
    Har sparat lite aklejafröer till dig – riktigt storblommiga – om du vill ha?
    Ha det gott
    Birgitta

  2. Vilken härlig trädgårdsdag och vad fint det kommer att bli hos er till våren med alla lökar. Jag har inte planterat några ännu utan får ta tag i det snart. Skönt med sovmorgon också!😉 Kram Karin

  3. Vad fina bilder och skönt att ni kunnat ta tillvara höstdagarna. Här är det nu förtiden 10 grander och regn, men det ändrar sig väl det också.

  4. Så skönt med sovmorgon. Snödroppar i alla former är väldigt fint. Väntar fortfarande på mina lökar från Odla. Bor man i södra Sverige får man vänta till sist. Hoppas dom kommer denna veckan, då vädret ska bli någorlunda torrt.Kram Christina

  5. Vilken fin vårblomning som väntar! Jättesöta tulpaner.
    Så länge du ammar G så mycket som du gör behöver ni inte oroa er för att han nobbar barnmaten. Han är väl ett halvår drygt nu? Det kommer igång innan ni vet ordet av!
    Ha det gott!/Laila

  6. Visst är det mysigt att fixa i trädgården, även fast det är höststädning…

    Kram Birgitta

  7. Underbara bilder! Men är de dina egna? Ser nämligen ut som ett collage ur något slags bildbank;) Fin färgskala på blommorna/bilderna.

  8. Heisann!

    Jeg planta også mye vårløk i fjor høst, så kom vinteren, så kom våren, og ingen blomster har jeg sett. Det spås at vinteren kommer i november og blir like kald som de foregående – derfor tar jeg ikke sjansen i år med å plante noenting!
    Krysser fingrene for deg ;:OD)

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

