Det här med färger på barnkläder

De senaste veckorna har jag två gånger fått frågan vid barnkläderna i en klädaffär, av helt främmande människor; ”Funkar det här till en kille/tjej?” Jag är emot att klä pojkar uteslutande i blått och flickor bara i rosa, men om plagget i fråga hade varit någon av de färgerna hade jag i alla fall förstått frågan. Men nu var det först en tjej som undrade om man kunde ha vita byxor till en kille, sen en kvinna som funderade på om en grå kofta skulle funka till en tjej. Jag menar hallå? Skulle flickor då bara kunna ha rosa, vitt och gult och pojkar endast blått, grönt och svart? Som sagt, om folk tvekar att köpa en rosa tröja till en kille kan jag ändå förstå, men här stod jag framför en hylla med kläder i brunt, vitt och grått och folk är uppenbarligen tveksamma till vilket kön det är ”rätt” för… Är vi så hjärntvättade med att klädkedjorna talar om för oss vilken avdelning vi ska handla på?

Jag stör mig verkligen på uppdelningen mellan pojk- och flickkläder på de stora kedjorna. Inte nog med att pojkkläderna har mörka färger, de pryds av superhjältar och bilar medan flickkläderna har prinsessor och fjärilar. Alla kläder är verkligen kodade så man inte ska ta ”fel” – en i övrigt neutral tröja kan t ex ha puffärmar vilket gör det mer eller mindre omöjligt för en kille. Hur kan det vara så 2011? Är det sånt folk vill ha?

Vi har ärvt mycket kläder till G efter två killar och det är just mycket blått, grönt och svart, så för att väga upp försöker jag köpa kläder i rött, gult osv. Några affärer jag gillar av den anledningen är Polarn o Pyret, Villervalla och inte minst Oii barnkläder. De har massa unisexkläder och allt är dessutom väldigt snyggt, det finns ganska mycket retro också vilket jag gillar.

Vad tycker ni? Hur tänker ni när ni köper kläder till era barn eller presenter till kompisars barn?

6 responses to “Det här med färger på barnkläder

  1. Jag förstår precis vad du menar! Sen kan jag tycka att en snygg tröja kan va coolt på en kille. Har ni sett Shampoodle’s byxorna som är rosa? Super tuffa till en kille som en liten tjej. Jag tror att det handlar mer om att man ska våga!🙂

  2. Jag kan bara instämma, håller med dig helt och hållet. Det finns mycket fina barnkläder idag men mycket är så stereotypt. Kan nästan inte låta bli att skratta åt frågan om vitt och grått…hur tänker man då!? Ha en fin lördag! Kram

  3. Det är så tramisgt det hela… Det är ju människan som nyligen valt vilka fäger som är till pojkar och flickor, det är hög tid att spränga de gränserna!

    Sv: Ja, de fick så mycket rabatt att de tom fick pengar tillbaka när de handlade! En del affärer i usa verkar ha systemet att man kan använda flera rabattkuponger på samma vara.

  4. Ja jag håller med dig. Jag vägrar köpa prinsesskläder till olivia och jag vill inte att folk ska göra det heller. Jag gillar grönt, svart och alla färger på henne och höll på att krevera när folk BARA köpte rosa kläder när hon föddes. Jag tycker definitivt man kan köpa alla färger till båda könen och kanske med lite reservation för rosa till pojkar faktiskt.
    Och det stör mig något så kopiöst att det är uppdelat på t.ex. hm. Olivia kanske växer upp och ara tokgillar spindelmannen ju.
    svar: vi har precis introducerat smörgåskex till henne faktiskt. Har fått smaka lite leverpastej men det är ju både socker och salt i. Däremot ger vi lite keso och det gillas skarpt.
    Svårt att veta det där med mat tycker jag.
    kram kram

  5. Jag håller med dig, det är konstigt att vissa än idag är inkörda på blått och rosa-regeln. I många fall tror jag tyvärr att konsumenten mest går på ren och invand instinkt, och bär inte med sig problematiken kring sin roll som ‘medgörlig’ aktör i denna könspolaritet, och vidare samhälleliga klyftor, etc.

  6. Hej! Tack för att du tar upp ämnet eftersom det är högaktuellt! Som affärsinnehavare känner jag att många är väldigt medvetna om att det ska vara könsneutrala kläder och att många som får bebisar idag har gjort väldigt klart för sina nära och kära att det är det som gäller. Därav är många osäkra för de vill ju verkligen inte att det ska bli fel med den första presenten till den lilla/lille. När barnet sedan blir så stort att det själv har åsikter om vilka kläder de ska ha vet ju oftast de omkring också vad de gillar🙂. Jag som själv har 5 killar och 1 tjej har också undrat varför man delar upp kläderna i pojk och flick – det är väl inte affären som bestämmer det?
    Mvh Anna
    Kotteshoppen.se

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

