Månadsbild oktober 2011

När jag skulle ta gårdagens månadsbild gick jag ut i bara T-shirten – helt otroligt vilket sommarväder som plötsligt kom tillbaka! September har varit regnigt om än ganska varmt, men den 1 oktober hade vi alltså sol och 20 grader.

Om oktober säger Bondepraktikan:

Nu skall man plöja och rågen så, med nytt vin man fasten fylla må.

Nu månd’ kölden till oss skrida, en varm kakelugn kan jag väl lida.

Om löven icke vilja gärna falla av träden, då bliver det kall vinter.

Kommer tordön i denna månad, det tecknar hårt år och stor storm.

Mycket frost och snö bådar milt väder i januari. Oktober varm, februari kall.
Är det gott om ek- och bokollon eller om rönnbär, blir vintern sträng.

7 responses to “Månadsbild oktober 2011

  1. Hoppas att inte allt i Bondepraktikan stämmer…

    Kram Birgitta

  2. Suck… då blir det en kall vinter för just ekollon är det mycket av i år, jag krattar och krattar och undrar varför inga djur äter dem?!

    Vacker bild du visar och det stämmer med det jag tänkte idag när jag var ute i skogen, att det fortfarande är väldigt grönt på träden, endast Lönn och Rönn har börjat glöda – kan det bero på värmen tro?
    Vi hade ingen sol idag, kanske någon timme bara men det var ju varmt och skönt och bara det är gott🙂 Vi som bor i en regnrik del av landet, är ju glada om det inte regnar🙂
    Ha en skön vecka, kram ♥

  3. Ja, det er et mærkeligt vejr vi har, men jeg klager nu ikke. Heller ikke selvom det – næsten – har været for varmt at arbejde udenfor.

  4. Visst är det en underbar start på oktober. Hoppas att det kan fortsätta ett tag till. Vi har en del att ta igen efter en regniga sommaren.

    Nu har jag också lagt upp min månadsbild och länkat till dig.

    Hälsar Åsa

  5. Det känns som om det kommer att bli en kall vinter (det mesta i bondepraktikan stämmer ju i alla fall). Tycker bilden ser riktigt somrig ut, även om det gröna är mättat nu.

    Vilket härligt slut det blev på helgen. Kylskåpet är fyllt till bredden med sylt och marmelad. Jag är klar för vintern kan man säga…😉 Kram Karin

  6. Heisann!
    Da er mitt bilde på plass for oktober: http://viltogvakkert.blogspot.com/2011/10/himmelsk-og-ett-motiv-tolv-maneder-ett.html
    Nytt motiv som du ser. Ett år er alt gått!

    Hilde vil gjerne være med på temaet. Jeg tenker at jeg kommer til å ta bilder hver siste torsdag i måneden siden motivet er fra skolen jeg jobber på.
    Skal vi få samla flere?
    Se Hildes forespørsel i kommentarfeltet mitt!

    Jeg har hatt det veldig travelt med reising den siste tida.Drar til York på søndag. Har ikke fått skrevet så mange tilbakemeldinger, men sene høstkvelder kan vel forandre på det ..
    Ha ei flott uke ;:OD)

  7. Glemte å si at naturen der du bor, er bare vakker !

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

