Inlagda päron och päronmarmelad

Förra helgen träffades vi i pysselgruppen igen, den här gången med temat ”Safta/sylta”. Eftersom Karins föräldrar hade massa päron som de så vänligt skänkte till oss, gjorde vi inlagda ingefärspäron och marmelad på päron och svarta vinbär.

Ingefärspäron

4 st päron
1 st citron
1 bit färsk ingefära
2 dl socker
2 dl vatten

1. Koka upp vattnet i en kastrull. Skala ingefäran och skiva den fint. Lägg ner den i kokande vatten.

2. Tillsätt sockret och saften från en pressad citron. Låt sjuda i 20 minuter.

3. Skala päronen och dela dem. Ta bort kärnhusen, men behåll kvisten. Smaka av lagen. Den ska ha kraftig ingefärssmak.

4. Tillsätt päronen och låt dem sjuda sakta under lock i cirka 10 minuter.

5. Lägg upp i en väl rengjord burk och slå spadet över.

Servera päronen som dessert tillsammans med en god vaniljglass eller en klick vispgrädde.

Päronmarmelad

1,5 kg päron, skalade och urkärnade*
1 citron
500 g syltsocker
3 msk honung

1. Skala och kärna ur päronen. Skär i små bitar. Lägg bitarna i en kastrull. Pressa citronen och häll saften över päronen.
2. Låt päronen koka upp och sjud på svag värme ca 10 min utan lock.
3. Skala och skär ingefäran i tunna strimlor. Blanda ner inge-färan, syltsocker och honungen i kastrullen och låt koka häftigt 2 min.
4. Ta kastrullen åt sidan och låt stå ca 5 min. Skumma marmeladen och häll upp i rengjorda, varma burkar.

God till brieost!

* Vi gjorde dubbel sats men bytte en del mot svarta vinbär, så vi hade 2,5 kg päron och 1/2 kg vinbär

Det var jättekul att göra nåt lite mer ”avancerat” än man brukar göra och faktiskt inte så svårt heller!

Nu återstår bara att göra snygga etiketter till burkarna – om jag hinner innan de är tomma…😉

7 responses to “Inlagda päron och päronmarmelad

  1. BM Gustafsson

    Bra gjort!!
    Vårt gråpäronträd hade inte ett enda päron i år och bara några få tidigare.
    Kommer du ihåg Farfars alla päron i Skara? Kram BM!

  2. Å dom där päronen ser hur goda ut som helst! Hoppas på att få frukt på mitt päronträd nästa år så jag också jag göra🙂

  3. Det ser gott ut…

    Kram Birgitta

  4. Härligt!🙂 Päronen har jag inte ätit ännu men väl marmeladen/sylten. Supergod! Hade inte vi 1,5 kg päron och 0,5 kg vinbär? Kram

  5. Vad god marmeladen såg ut! Den måste jag göra!🙂

  6. Pingback: Två tags med Maja Design-papper « Pysselfnatt

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

