Mamma – G 1-0

Natten som var:

20.30 G somnar vid bröstet hos mormor och morfar, vaknar till när vi sätter honom i bilen men somnar på väg hem och sover medan jag bär in honom och lägger honom i sängen.

23.00 G vaknar, blir ammad.

0.40 G vaknar igen, jag försöker trösta honom i hans säng men ger upp och ammar.

2.45 G vaknar och jag bestämmer mig för att inte ge upp denna gång. Lägger G i vår säng och stålsätter mig.

3.00 G:s pappa går och lägger sig i gästrummet. G ligger och babblar, sparkar och drar mig i håret medan jag vyssjar lugnande, upprepar ”Nu är det natt, nu ska du sova”  och försöker hålla honom i handen.

3.50 G har gått från att vara glad till arg och är nu ledsen, ligger och gråter. Jag går med honom fram och tillbaka i sovrummet medan jag vyssjar honom. Han gör inga tecken till att vilja äta, hugger inte efter bröstet eller så.

4.00 G verkar somna och jag lägger honom ner i sängen igen. Hinner precis börja tänka att det nog funkade när han vaknar igen och gråter. Jag sjunger Byssan lull och stryker honom över magen och håret, han blir lite lugnare men är fortfarande vaken. Jag bestämmer mig för att hålla ut tills det gått två timmar, sen ger jag upp och ammar honom tänker jag.

4.15 Jag sätter mig upp i sängen och vaggar honom i famnen.

4.45 G har somnat (efter exakt två timmar!)  och jag lägger försiktigt ner honom i sängen, håller kvar armarna om honom en liten stund och lirkar sedan ytterst försiktigt bort dem och på med täcket. Lägger mig ned bredvid honom och somnar efter en stund. Bestämmer mig innan dess för att om han sover minst en halvtimme ska jag anse försöket som lyckat.

8.50 G vaknar på ett strålande humör, klappar mig i ansiktet och skrattar! Verkar inte ens vara hungrig, än mindre ha några trauman…🙂

Hurra, det funkade!😀 Visserligen efter två jobbiga timmar men ändå, det gick ju utan att amma honom! Jag är fullt medveten om att det inte är säkert att det går i natt och jag kanske inte är lika uthållig men som det känns just nu ska jag försöka igen, och då första gången han vaknar efter midnatt. S får sova i gästrummet några nätter…🙂

3 responses to “Mamma – G 1-0

  1. woho!!! Bra jobbat och kämpat!! Första natten gjord.. några nätter till så sover han igenom dem sen. Ge han lite vatten som sagt. Kan ju vara törstig. Hang in there!!

  2. Duktig du är som inte ger upp. Ge det lite tid ska du se det löser sej. Hoppas du får en bra helg med mycket nattsömn.Kram

  3. Duktigt gjort att kämpa på! Det kommer att gå bra, även om det blir jobbigt. Minns inte själv hur det var för jag slutade amma rätt tidigt, sinade och orkade inte kämpa för amning och på något sätt så blev tjejerna mättare på tillägg än min egen mjölk, vilket gav mig nattsömn relativt tidigt.
    Ha det gott och hoppas du får sova mer nästa natt, kram ♥

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

