Finast just nu – oktober

Det är inte mycket färg i trädgården nu, men jag hittade faktiskt en trio rosa blommor på min runda. Först två riktiga långblommare, luktärt och en näva jag tyvärr glömt namnet på;

(Nävan är egentligen rosa, vet inte varför den ser så lila ut på bilden men nu ösregnar det så jag kan inte gå ut och ta ett nytt kort… Någon som vet varför det blir så med färgerna ibland? Kanske nån kamerainställning som är fel…)

Och så en ny bekantskap som jag är överlycklig att se; min höstcyklamen som jag köpte på Liseberg i våras! Jag trodde inte den hade klarat sig eftersom jag inte har sett några blad, men så idag såg jag plötsligt en liten blomma som står där, skör men ändå tuff bland höstlöven!🙂

Härligt när växter dyker upp när man har gett upp hoppet!🙂

5 responses to “Finast just nu – oktober

  1. Tjusigt, härligt med lite färg nu! Vi har 3 rosor i trädgården, 2 rosa och en gul – hoppas de orkar ett litet tag till för de är så fina🙂
    sen börjar forsythians blad bli lite rödaktiga, blir lite fint i eländet faktiskt..

    Väntar på att mahonians blad ska bli röda också, än så länge är de mörkgröna… nästa år ryker de som står i blåbärsriset, känns sådär att ha blåa oätliga bär bland blåbären..

  2. Nävan är inte den där ”Elke” som man fick med odla.nu? Jag har för mig att den hette så i alla fall. Batman råkade kasta min när han rensade i rabatten… Jag förklarade lite försent att vissa saker kommer år efter år.🙂

  3. Ja, än finns det lite blommor kvar…

    Kram Birgitta

  4. Sv: Jag river för hand! Och så brukar jag riva åt det hållet som gör att den vita avrivna ytan är kvar på den pappersbiten jag vill ha kvar. Jösses vad svårt det var att förklara… Någon gång har jag testat att riva med hjälp av brödkniven (lägger kniven på pappret och drar efter den), men jag tyckte det var pilligt.

  5. Ja det finns små pärlor fortfarande därute.. dina cyklamen var supersöta.. *ler* saknar mina tror jag får kanske gå ut o titta lite mer noga för de kanske inte ska komma förrän nu.. förra hösten blommade mina så sött. kram o ha en bra vecka.. Monica

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

