Efter femte språnget

Dags att summera G:s femte språng enligt teorin om De sju sprången under barnets första levnadsår. Det femte språnget kommer runt vecka 26 (för G runt månadsskiftet augusti-september) och innebär att barnet kommer in i Relationsvärlden; det lär sig att det finns avstånd mellan sig själv och andra saker och inte minst personer, som mamma och pappa. Som det står i boken Växa och upptäcka världen:

För barnet är det en oroväckande upptäckt och en mycket radikal förändring av hans värld. Världen har plötsligt blivit en väldigt stor plats, där han bara är en obetydlig, om än högljudd, liten prick.

De här listorna på vad G kan är kanske inte så spännande för nån annan att läsa, men jag skriver ner dem ändå, för min egen skull. Ni kan ju hoppa över dem…😉 Som jag har nämnt tidigare så finns det långa listor i boken över saker barnet kan lära sig efter varje språng – inget barn lär sig alla saker samtidigt, men ofta är det ganska mycket som stämmer. Listorna är också indelade i olika områden, och enligt boken är det ofta så att ett visst barn väljer att koncentrera sig på vissa områden, som då är samma under flera språng. Jag har inte kollat om det stämmer på G, måste gå tillbaka nån gång och kolla om han alltid koncentrerar sig på samma områden.

OK, here goes;

Balans

  • gör en hopprörelse utan att släppa kontakten med  golvet
  • kan sitta nästan utan stöd (ramlar efter en lång stund och kan ibland återfinna balansen när han är på väg att ramla)
  • (flera punkter som G inte kan, tex stå själv, sätta sig upp)

(Kroppskontroll)

  • bara punkter G inte kan, tex krypa och gå (lite märkligt – hur många barn går med stöd vid 6 månader?!?)

Gripa, beröra och känna

  • för samman tummen och pekfinger för att känna på och gripa om små föremål
  • kan leka med nånting genom att använda båda händerna (tex slå saker mot varandra)
  • slänger bort saker (hela tiden…)
  • drar av sig sina strumpor
  • släpper föremål från en hög stol för att prova hur de faller (iofs svårt att veta varför han gör det, men han gör det och verkar iaf lyssna efter när de slår i golvet)

Titta

  • iakttar vuxenaktiviteter
  • ser från en leksak till en annan i sina händer
  • iakttar rörelser hos en person som uppför sig ovanligt (tex mamma som klappar händerna)
  • utforskar den egna kroppen (har börjat lite)
  • ägnar mycket uppmärksamhet åt små detaljer på leksaker och andra föremål (tex tvättlappar)

Lyssna

  • lyssnar intensivt på röster i telefonen (men det är också spännande att titta på den lysande skärmen (mobiler fanns nog inte när boken skrevs… ;)))
  • uppmärksammar ljud som hör ihop med en viss aktivitet (tex telefonen som ringer)
  • lyssnar till ljud som han själv åstadkommer

Tala

  • pustar och blåser
  • (bara en annan punkt här, säger nåt som liknar första ordet)

Avstånd förälder-barn

  • protesterar när mamma eller pappa går (big time! har börjat bli ledsen när pappa går till jobbet)
  • tar gång på gång kontakt med föräldrarna, trots att han leker för sig själv (de få gånger han leker själv…)

(Härmar gester)

  • bara punkter som inte stämmer på G, tex härmar när någon nickar eller smackar med tungan

Diverse

  • dansar när han hör musik

En snabb koll ger vid handen att G verkar koncentrera sig på områdena Beröra, gripa och känna, Titta samt Lyssna. Förra språnget, vid vecka 19 (mitten av juni) var det också främst de områdena, men även Kroppskontroll, där han ju inte hade så många detta språng. Intressant hur det ändrar sig! Han gillar ju inte att ligga på mage och när han började sitta så bra har jag lite struntat i att tvinga honom, eftersom han övar nacken och minskar risken för platt skalle även genom att sitta upp. Men det är klart, ligger man sällan på mage övar man sig ju inte på att krypa… Å andra sidan tror jag det kommer förr eller senare ändå – och det är kanske inte att sträva efter att de ska krypa så tidigt som möjligt, för ens egen skull…😉

Idag har G för övrigt varit en riktig liten solstråle, skrattat och pratat hela tiden. Härligt! Så ingen kinkig period än, men nu kommer den nog snart – nästa språng brukar inträffa vid 37 veckor och klängperioden börja runt vecka 34, vilket han är i nu…

Hur väl stämmer de sju sprången in på era barn, ni som har? Har ni märkt att de koncentrerar sig på vissa områden?

3 responses to “Efter femte språnget

  1. Utveckling och utvecklingsfaser är alltid spännande, speciellt i ett litet barns liv när det händer så mycket. Samtidigt är ju inget barn det andra likt, vilket gör listor lite absurda (om du förstår vad jag menar… ;)).

    Du måste ha kommenterat på min blogg ganska precis efter jag lade upp nästa inlägg igår. Du får kika in igen!
    Kram Karin

  2. Gå vid sex månader? Min ena brorsa gick när han var nio månader och det tyckte jag var himla tidigt…

    Sv: Det är nog mest för att jag tycker det är snyggare att ha en vita rivna kanten kvar (även om jag oftast chalkar den).

    Hihi, ska jag vara helt ärlig så tycker jag cupcakes är lite väl maffiga att äta.🙂 Men smaken var det inget fel på!

  3. haha jag känner igen mig i.. att de inte ligger på mage. Samma här!! Vi fick bakläxa av bvc sist till och med. Olivia gör inte ens tillstymmelse för kryp och hon är 10 månader😉. Vill hon krypa så gör hon det så småningom. Hon gillar att gå med våra händer i sina och sin gåstol älskar hon.
    Vi har märkt väldigt tydligt när Olivia varit i sina språng och då främst på gnälligheten och att vi inte kan lämna rummet. Hon har även varit mer klängig då. Annars har jag nog inte jämfört så mkt med vad hon kan. Hon är före i vissa saker och efter i andra. Hon kan inte sätta sig själv upp än.. vet inte om det är very very bad..

    kram kram. återkom sen vad du tyckte om ICAs blöjor:)

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

