Liten uppdatering om sömnen

Nu är det en vecka sen jag började försöket med att få G att sluta amma på natten. Av de 7 nätterna är det två där han har somnat om utan att amma (efter två timmars vyssjande och tröstande), två där jag har gett upp efter ca en timme och ammat honom (eftersom jag antingen var för trött eller tyckte att det lät på gnället som att han inte tänkte ge sig den här gången) och tre där det inte varit aktuellt, för att han bara vaknat en gång mitt på natten (och då har jag ammat honom, det var ju främst de återkommande uppvaken jag ville komma ifrån). Så man får väl säga att det är två lika… 😉

Nu tar jag lite paus i försöken, känner att jag behöver sova ordentligt några nätter – i början sov han i alla fall till 9 eller till och med 9.30 men igår och idag vaknade han 7.30, blir inte många timmar då… Så nu väntar jag lite och ska nog försöka lägga krut på nattningen istället, se till att vi alltid börjar den vid samma tid och följer samma rutin. Kanske försöka väcka honom försiktigt när han somnat vid bröstet, så att han inte sover när jag lägger honom – det ska ju vara viktigt säger många, men hur 17 ska man väcka en sovande bebis lite ”lagom”, utan att det blir gråt och man måste natta om?!? Tips någon?

2 responses to “Liten uppdatering om sömnen

  1. Ava sov bedre för enn naa og det hender hun vaakner opp til tre ganger om natta. Og jeg ammer. Lege og helsesöster sier det er helt greit aa amme om natta til de er ett aar. Og siden man kan velge selv har jeg valgt aa fortsette. For meg virker det som mer slit aa slutte aa amme enn aa amme. Og innimellom sover hun jo hele natten ogsaa! Vi har hatt henne paa eget rom naa, i en liten uke. Har du det? Det fungerer veldig fint og jeg sover bedre. Jeg har ikke merket at hun vaakner oftere om hun sovner ved puppen om kvelden, men har ogsaa hôrt at det ikke er heldig. Men personlig ville jeg ikke ha vekt ham av den grunn. Bon, voilà! Courage et bonne nuit!

  2. Jag ammar ju inte men har samma problem med Lexie emellanåt. Och tillslut ger man upp för att man inte orkar helt enkelt… och tänk om dom ju faktiskt är hungriga.. Lexie äter som bäst på natten så nåt ”skämt” är det ju inte. Å sen så somnar hon oftast alltid om. Men det har blivit bättre och bättre… men så kommer också återfallen! Men men.. det blir nog bra till slut! 🙂

    Ja… nu är han hemma å det är så skönt. Det är ju som du skriver bara skönt att få den där lilla pausen å så är man ju som en ny mamma sen! 🙂

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

