Liten uppdatering om maten

Det gick ju sådär med ”sömnprojektet”, men något som i alla fall har blivit bättre den senaste veckan är maten. G har börjat äta mer på dagarna – kanske det har något samband med att han har ätit mindre på natten, i så fall hoppas jag att det fortsätter åt rätt håll! En ny matfavorit är påsarna från Ella’s Kitchen, de har tre varianter med både frukt och grönsaker (tex äpple, morot och palsternacka) och de tycker G är jättegoda! På så sätt får han ju i sig lite grönsaker i alla fall, ihop med frukten… En påse kostar ca 15 kr så det är ju rätt dyrt, men så länge det bara är en om dagen är det ingen fara, och jag är så glad att han äter något mer än gröt och smörgås…🙂 Dessutom är det väldigt praktiskt när man inte är hemma, bara att klämma ut lite i taget på skeden och när han är mätt skruvar man på locket och sparar resten! Fast nuförtiden blir det sällan nåt över…😉

   

Jag ska snart testa att göra egen puré med inspiration av Ella’s, har jag tänkt. Tar gärna emot recept på bebismat, gärna med lite sötare smaker eftersom G verkar gilla det!

En vanlig dag nu äter han gröt på morgonen, en påse och några majskrokar vid lunch, kanske en smörgås eller frukt på eftermiddagen (beroende på dagens aktiviteter) och gröt eller välling på kvällen. Och så amning emellan förstås – han verkar inte ha några planer på att släppa amningen frivilligt än på ett bra tag…😉

3 responses to “Liten uppdatering om maten

  1. en grej bara, kolla hur mkt grönsaker det faktiskt är i de där ellas kitchen, Eskil slurpade i sig en sån på nolltid också, och sen när jag kollade så var det typ 7% broccoli och resten päron… men jag håller med, de är himla bra och praktiska att ha med – särskilt på resor är de jättebra, vi hade med sån på planet till spanien (mer de som är som smoothie då).

    Du ska få en massa bra recept av mig när ni kommer o hälsar på. Gjorde ju den mesta av barnmaten själv när Eskil var i Gs ålder så jag har en hel del bra grejer🙂
    Fruktpureerna är enkla att göra själv dock. Päron är jättebra sötningsmedel till fruktpure och sätter igång magen. Vill du jobba åt andra hållet tar du äpple istället som är stoppande. Jag gjorde typ 3 olika sorter och varvade mellan varje måltid. Typ blåbär/äpple (stoppande), päron/kiwi (lösande) och banan/äpple eller banan/päron. Tar man de där mjukare päronen så är de jättesöta och garanterat populära🙂
    Kraaam, snart ses vi så vi får prata av oss ordentligt🙂

  2. Det är nog bra att försöka komma igång med egen tillvärkning snarast så att han inte vänjar sig för mycket med det söta, ärtor majs och morötter är sött och gott. Klart han tycker om det söta – och det kommer han att fortsätta med om du inte gir honom mindre sött i stället. Det gör de flesta barn men de måste lära sig äta annat också. Han kommer inte att svälta ihjäl sig frivilligt.

  3. Skönt att hitta något någorlunda matnyttigt som passar G! Har för mig att jag själv har sneglat på dessa påsar i matbutiken, men då i mellanmålssyfte:) Har förresten inte underbaraclara tips på egengjord barnmat? krams

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

