Skrivkurs: berättarperspektiv

Har ju glömt att lägga in förra skrivuppgiften på min kurs i kreativt skrivande, här kommer den. Uppgiften handlade om berättarperspektivet och är redan inlämnad till lärare, nu jobbar jag med nästa som har deadline i helgen.

Skrivövningen: Skriv nedanstående scen ur tre olika perspektiv: 1) 1:a person (jag = Frank), 2) tredje person (han/hon = Frank eller Josefine), och 3) utifrån en utomstående, allvetande berättare.

Scenen: En man vid namn Frank är på väg hem sent en torsdagskväll, det är mörkt och öde ute. Han öppnar ytterdörren hemma och kliver in i hallen, slår på lyset och upptäcker då en kvinna i soffan: Josefine. Josefine riktar en pistol mot Frank. Josefine har ett förhållande med Franks son, något Frank inte gillar. Ett gräl utbryter mellan dem. Josefine skjuter Frank.

1. Regnet öste ner som om någon däruppe hade glömt vattnet på och gatan låg öde när jag parkerade utanför huset. Jag tyckte jag såg Cleo skymta bakom gardinen i vardagsrumsfönstret.

­– Nu är jag hemma, Cleo! Var är pappas misse?

Jag öppnade dörren men ingen katt kom emot mig. När jag tände lyset förstod jag varför; Josefine, Jespers flickvän och Cleos värsta fiende, satt i soffan. I efterhand känns det ju absurt men min första tanke var faktiskt vad hon hade gjort med min älskade katt. Den tanken bleknade dock bort så fort jag såg vapnet.

–        Herregud, Josefine, lägg undan den där! Jag försökte hålla rösten stadig.

–        Tror du va? väste hon.

–        Men snälla Josefine, ta det lugnt. Har du druckit?

–        Det är inte jag som super av oss två, det vet du ju lika bra som jag. Hennes röst var kall som is, ja, jag minns att jag tänkte så, att det var som om den dröp av istappar.

–        Om det här handlar om Jesper så måste du inse att jag …

Jag tog ett försiktigt steg närmare och såg hatet lysa i hennes ögon. Längre hann jag inte förrän jag hörde smällen och kände smärtan i magen. Det sista jag såg innan det barmhärtiga mörkret var hur hon sprang ut ur rummet, det sista jag hörde var Cleos tassande steg som närmade sig.

2. Josefine satt i soffan och väntade med pistolen i knät. Då och då gick hon fram till fönstret och tittade ut. Till sist såg hon den silvergrå Volvon och skyndade sig att dra för gardinen. Det sista hon ville nu var att han skulle upptäcka henne i förväg. Den äckliga katten strök längs väggen och jamade anklagande.

– Stick, ditt lilla kryp!

Katten försvann in i sovrummet och hon hörde nyckeln i dörren. Gubben ropade på katten och kallade sig själv för pappa, det var ju för patetiskt…

Ljuset tändes och han upptäckte henne.

– Herregud, Josefine, lägg undan den där! Han pekade med ett darrande finger på pistolen, som Josefine dock inte hade några tankar på att släppa.

– Men snälla Josefine, ta det lugnt. Har du druckit?

Som om det var hon som brukade supa av dem två. Typiskt Frank, försöka skjuta över sina egna problem på henne. Trodde han att hon gick på det?

– Om det här handlar om Jesper så måste du inse att jag …

Han tog plötsligt ett steg mot henne och slog hotfullt ut med armarna. Hon kände paniken slå till, fingret kramade avtryckaren utan att hon hann sikta på benet. Paniken stegrades. Det enda hon kunde tänka på var att ta sig därifrån. Hon klev över Franks kropp och vinglade ut ur huset.

3. Det var ingen god afton precis, den saken var klar redan innan skottet ljöd över hustaken. Frank hade haft en jobbig dag och var trött – trött på jobbet, trött på vädret, trött på allt. Josefine, å sin sida, var trött på Frank. Trött på hans dömande sätt att se på henne, trött på Jespers undfallande beteende och mesiga svar. Denna kväll hade hon bestämt sig för att göra något åt det, en gång för alla.

Frank öppnade dörren och ropade på Cleo. Katten var dock inte intresserad av att komma ut ur sovrummet, inte så länge Josefine var kvar i huset. Cleo gillade de flesta människor, men lillhusses nya flickvän tålde hon inte.

– Herregud, Josefine, lägg undan den där! Frank pekade med ett skakigt finger på pistolen i Josefines knä.

– Det tror jag inte, sa hon tyst. Frank försökte köpa sig tid.

– Har du druckit? Han försökte hålla rösten stadig.

Typiskt Frank att försöka skjuta över sina egna problem på henne. Vem var det som drack av dem två egentligen? Det sade hon till honom också.

– Om det här handlar om Jesper så måste du inse att jag …

Frank tog ett steg mot henne och slog, utan att vare medveten om det, ut med armarna. Han såg paniken i hennes ögon, misstog det för hat och förstod samtidigt att det förmodligen var fel taktik att ta ett steg framåt. Mer hann Frank inte tänka innan han kände den brännande smärtan i magen.

Josefine kände paniken stegras. Det här var värre än hon hade kunnat föreställa sig; hon måste härifrån. När hon var ute ur huset smög sig Cleo fram till husse och sniffade förvirrat på allt blodet.

3 responses to “Skrivkurs: berättarperspektiv

  1. Roligt att läsa! Första stycket i tredje varianten är toppen, det med ”Frank hade haft en jobbig dag och var trött – trött på jobbet, trött på vädret, trött på allt. Josefine, å sin sida, var trött på Frank.”

  2. Suveränt! Tycker allra bäst om den första versionen. Intressant att se hur små förskjutningar ger en helt annan bild av situationen!
    Lycka till med nästa uppgift!/Laila

  3. Vad kul att du lägger upp skrivuppgiften! Intressant tema med olika perspektiv, vilket du tar dig an på ett smidigt sätt. Texterna får olika ton och även karaktärerna framträder tydligt på bara den korta stunden. Jag tyckte speciellt om version två – det är alltid svårt att beskriva ‘förövaren’ på ett gediget sätt. Men du gör det bra och dessutom tycker jag att det är spännande när perspektivet utgår från den ‘onda’ sidan. Det blir liksom aningen mer friktion i texten. Lycka till med kommande uppgift! krams

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

