Julbak

Nu luktar det saffran och grönsåpa i hela huset!😀 På förmiddagen tog Stefan med G ut på en långpromenad medan jag bakade, och efter lunch tog jag en promenad med honom medan Stefan städade. Jag gjorde två godsaker som vi ska ha på vårt adventsmys eller ”Afternoon glögg” som vi kallar det, på lördag.

Saffranssnurror med tomatpesto och feta

Ur DN 2008

Ingredienser

Portioner: ca 30 snurror
Tid: 2 timmar

2 dl mjölk
1/2 g saffran (1 pkt)
75 g smör eller margarin
25 g jäst
1 dl kesella
1 ägg
2 krm salt
1/2 msk socker
8–9 dl vetemjöl
Fyllning:
4 msk tomatpesto (ca 70 g)
150 g fetaost
uppvispat ägg till pensling
2 tsk oregano eller timjan
ev lite gourmetsalt

Värm mjölken till fingerljummet (max 37 grader). Häll mjölk, saffran, smöret i klickar, smulad jäst, kesella, ägg, salt och socker i en skål och blanda. Arbeta in så mycket mjöl som behövs för att få en smidig deg. Jäs degen övertäckt 30–45 minuter.

Stjälp upp den jästa degen på en arbetsbänk och knåda den. Kavla ut den till en knappt centimetertjock, rektangulär platta.
Bred ut tomatpesto och strö ut grovt smulad eller smått tärnad fetaost. Rulla ihop som till kanelbullar och skär till drygt 20 snurror. Lägg dem i bullformar av papper på en plåt.

Sätt ugnen på 225 grader.

Jäs snurrorna cirka 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg. Strö över kryddört och eventuellt lite havssalt i tunna flagor. Grädda dem 10–12 minuter mitt i ugnen. Behöver du spara dem lägg i en plastpåse, frys in om de ska sparas i flera dagar. Värm dem i ugnen, ca 10 minuter på 100 grader strax före servering. Vill du göra söta saffranssnurror? Öka sockermängden i degen till 3/4 dl och riv mandelmassa och äpple till fyllning i snurrorna.

Saffranssnurrorna är en favorit i repris, gjorde dem första gången för två år sedan. I år blev de ännu godare, hade precis lagom med mjöl i degen (jag har en tendens att ha för mycket mjöl när jag bakar) så  de blev saftiga och goda.

Leilas Rocky Road

Ur Leilas jul

Färdigt på:40 min
12 kakor

600 g mörk kvalitetschoklad 70 %
2 påsar dumlekola
2 nävar mini marshmallows (ca 100 g)
3 dl salta jordnötter (ca 180 g)
1 dl skalade pistagenötter (ca 100 g oskalade)

1. Smält chokladen på låg värme i vattenbad (i en skål över kokande vatten).

2. Blanda samtliga ingredienser.

3. Fyll smeten i en plåt, cirka 3 cm tjock och låt stelna i kylskåp.

4. När kakan har stelnat, skär upp den i stänger.

Det här receptet har jag varit sugen på sen förra året, choklad, kola och nötter, kan ju inte bli fel!:mrgreen: Har inte vågat smaka på dem än, tänk om jag äter upp allt innan lördag…😉

3 responses to “Julbak

  1. Vad goda saffranssnurrorna verkar! Ska kanske göra dem, då när jag åker till mina föräldrar – har ingen ugn hemma. Men däremot kan man ju göra kopiösa mängder av Leilas Rocky Road, så gott! Brukar göra dem varje jul, du kommer bli fast;) Vad bra att du och Stefan kör avbytarbänk, eller ja, vila kanske det inte direkt blir med någon av sysslorna. Duktigt! Krams

  2. BM Gustafsson

    Mmmmm, så gott det låter!! Får se, om jag hinner testa i år, eller nästa jul.
    Stöka på och ha det gott tills vi ses 28:e!

  3. och detta missar vi antagligen! Illa illa…

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

