Mellan sjätte och sjunde språnget

Jag har inte hunnit med att skriva om G:s senaste språng än, och nu verkar han redan vara på väg in i nästa… Det är ju ett tag sen han var i sjätte språnget – slutet av oktober – men eftersom han har varit förkyld nästan hela tiden sen dess har jag lite missat de där ”soliga” veckorna som följer på ett språng. Nu har han i alla fall varit väldigt gnällig de senaste dagarna, och eftersom han nu verkar vara frisk från magsjukan så kan det ju inte vara det… Jag trodde inte att sjunde språnget skulle komma redan, men när jag kollar i boken Att växa och upptäcka världen så ”ska” det komma en kinkig period runt vecka 42-44. Och hur många veckor är då vår käre G, undrar ni? Jo, vecka 43 – såklart, det stämmer ju som en klocka på honom. De här tecknen på att ett språng är nära förestående stämmer på G just nu:

  • är ofta på dåligt humör
  • vill (oftare) hållas sysselsatt
  • vill komma närmare, ha kroppslig kontakt
  • har humörsvängningar (är arg en dag och glad nästa och går även från glad till arg på typ en halv sekund)
  • får raseriutbrott (han blir helt galen om jag tex hindrar honom från att käka upp en tom toarulle eller dra i duschslangen; skriker och dunkar huvudet i golvet, min axel eller vad han kommer åt…)
  • (sover dåligt – svårt att säga för han har sovit dåligt länge nu, pga förkylning och annat)
  • verkar (oftare) ha mardrömmar – vaknar med gråt och skrik
  • tappar aptiten – visserligen lite svårt att veta eftersom han just har varit sjuk, men han kan plötsligt vägra äta mat han tidigare har gillat, som gröt

Däremot är han inte blyg för främlingar eller mindre livlig, vilket även kan vara tecken på ett nytt språng.

När det gäller vad han har lärt sig sen förra språnget blir det ingen lång lista den här gången, det är ganska mycket i boken som jag inte känner igen. Jag vet inte om det kan bero på att han varit sjuk, att han inte har tagit till sig alla färdigheter, eller nåt annat. De här färdigheterna har jag i alla fall sett hos G på sistone:

  • vill oftare leka med andra människor, både barn och vuxna
  • gör roliga miner mot sin spegelbild och skrattar
  • tittar på en person i spegeln och sedan i rummet
  • är känslig för andras sinnesstämningar; börjar gråta när ett annat barn eller vuxen är ledsen

Däremot kan jag inte se att G känner igen kategorier av till exempel djur eller klossar, eller visar att han vill leka genom att ta fram en viss leksak.

Det blir spännande att se vad han lär sig i detta språng! Ska försöka skriva om det lite tidigare, men jag lovar inget…😉 Det blir nästan alltid så att jag skriver om när G är på väg in i ett språng, och sedan när han är ute ur det så tänker jag inte på det mer. Det är väl så man funkar, när en jobbig period väl är över glömmer man det!🙂

5 responses to “Mellan sjätte och sjunde språnget

  1. Det är otrolgit att du kan läsa G så! Och då vet du precis vad som komma skall.
    Det trillade ner ett jättefint julkort och presenter i min brevlåda idag, tack så jätemycket!

  2. Olivia var oxå jättegnällig och klängig under sitt språng. Riktigt arga utbrott fick hon oxå, man blev nästan full i skratt åt hur arg det lilla livet kunde bli. Vi kunde inte gå ut ur ett rum utan att hon fick separationsångest (det är tydligen den värsta separationsångesten de har) och hon sov jättedåligt. Pratade med Bvc när olivia var 10 månader för att hon sov så dåligt och vaknade lätt, de sa då att vid 10 månader sover de som mest ytligt och vaknar därför jättelätt. Helt plötsligt var det bara över och så sov hon 12 timmar och en hel natt. Man hänger inte med ibland😀
    Lycka till kram kram
    svar: Kanske lika bra att andy får sova närmst jämt..hehe.. håller med.

  3. Har upplevt tre barns och sju barnbarns första år men aldrig hört talas om ”språng”! Kan tänka mig att dessa språngbeskrivningar i boken kan vara till hjälp och lugna ner en när barnet kinkar, sover oroligt,åter dåligt etc bara man låter bli att oroas när utvecklingsbeskrivningarna inte stämmer.
    Ha det gott!/Laila

    • Ja, jag tycker det hjälper att veta vad det beror på, bara man inte blir orolig som du säger, när det någon gång inte stämmer. Sprången verkar inte vara något man allmänt talar om på BVC etc, men många jag känner har också läst boken och tycker det stämmer på deras barn. Svenska ”Trotsboken” har många också läst (fler tror jag) och den bygger delvis på samma teori.

  4. Tittar in som hastigast för att önska GOD JUL,/Lila-Christina

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

