En shoppingfri månad

Jag har egentligen aldrig varit så shoppingintresserad, aldrig sprungit särskilt mycket i affärer eller köpt mycket till mig själv. Men på sistone har jag märkt hur jag kan bli vansinnigt sugen på själva shoppingen i sig, alltså inte egentligen att jag behöver nåt särskilt men mer att jag vill köpa nånting, nästan vad som helst. Jag surfar runt bland scrapbookingsaker och barnkläder på nätet lite väl mycket, och när jag är på väg nånstans med bil kommer ofta tanken ”om jag skulle svänga in här och kolla lite i den eller den affären”- fast jag mycket väl vet att jag inte behöver köpa nåt, inte har ekonomin att köpa massa onödigt nu när vi inte har två heltidslöner och dessutom hur dåligt det funkar att gå i affärer med lille G!

Så nu har jag bestämt mig för en shoppingfri månad. Halva februari har ju redan gått men jag börjar nu och kör en månad framåt istället. Jag ska inte köpa några prylar, däremot tillåter jag mig själv t ex lunch och nån fika på stan, men inte oftare än jag brukare, och inte godis till bara mig – lite gott till helgen tillsammans med S vill jag dock fortsätta unna mig! Jag kommer nog inte att vara stenhård, om G skulle behöva en ny pyjamas kan jag gå och köpa en (eller skicka mannen på uppdraget, han är ju ändå pappaledig!), men inte kläder i nästa storlek till honom bara för att jag ser nåt fint eller för att det är rea. (Tur att jag redan har köpt en del på rea, hihi!)

Ska bli spännande att se hur det funkar med en shoppingfri månad!🙂 Undrar hur stor skillnad det blir rent praktiskt, eller om det mest blir i tanken – jag hoppas ju att jag inte kommer tänka så mycket på shopping när jag ändå inte får handla nåt. Svårast blir kanske att låta bli alla fröerbjudanden nu när våren nalkas – men det är samma där, jag har ju fler fröer än jag nånsin hinner så redan! Kanske hittar jag nån fröbytarkedja – eller är det fusk?😉

8 responses to “En shoppingfri månad

  1. En shoppingfri månad skulle jag också behöva pina mig igenom. Men jag har ändå blivit mycket bättre efter årsskiftet. Inget Tradera och inget OM (iallafall inget OM som jag köpt själv. Fick däremot en tunika av Måns som jag dreglat över ett tag, Rea 50 % )
    Kram på dej!

  2. Det där kommer du säkert att fixa fint. Svårast är väl om du måste köpa något, typ en födelsedagspresent eller liknande. Men det kanske du har tänkt på?🙂 Fniss, byta frön kan du väl göra tycker jag. Tanken är väl ändå att spara pengar och det gör du ju om du sår istället för att köpa färdiga växter…😉 Tur att du får äta utelunch, vi ses på torsdag! Kram

    • Ja födelsedagspresenter får väl ses som nödvändiga, men jag får akta mig så det inte blir för många till G som fyller 1 år om några veckor…😉

  3. Oj, det verkar tufft… men kanske en bra ide.

    Kram Birgitta

  4. Lycka till! När jag inte behöver något så hittar jag alltid massa fint och när jag verkligen letar hittar jag nada.
    En annan bloggare hade ett shoppingfritt år, då hade jag dött!!!

  5. Skulle jag kanske försöka oxå med jag får fundera på saken. Förstår att det blir kärvare när man har små barn men man behöver ju faktiskt inte köpa bara för köpandets skull.. vilket jag gör titt som ”skäms lite”.. t ex ett par urbilliga stolar.. =) kram o ha det gott..Moa

  6. Åh duktigt, sunt förnuft! Jag kan tänka mig att det inte bara är disciplinen som sträcker på sig, utan även att ett slags inre, renande känsla infinner sig när man avstår från shopping, likväl som när man har godis/kaffeuppehåll, etc. Lycka till! Krams

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

