Babysim och deltid

Igår var vi på babysim igen. Vi gick två kurser i höstas och G stortrivdes men när jag började jobba funkade det inte att fortsätta på dagtid. Men eftersom jag nu har gått ner till 80% funkar det med en eftermiddagstid, Stefan och G hämtar mig på jobbet och så åker vi direkt.

Förra veckan var G lite avvaktande och inte så pigg på att dyka, men idag gick det jättebra!🙂 Vi hade en annan simlärare idag och hon sa att vissa barn inte gillar att man håller dem i händerna när de ska dyka från kanten, att de vill ha händerna fria och att de då lutar sig bakåt. Och det var precis så G gjorde förra gången! Så jag testade att hålla under armarna istället och det gick mycket bättre, han dök flera gånger.

Vi gjorde även ett dyk från läraren där jag gick ner under vattnet och mötte G – jättekul!😀 Och så testade vi ”ryggsäcken”, där man snurrar runt barnet så det hamnar på ens rygg och så kuskar man runt med barnet på ryggen…🙂

Ja, det var ju inte många veckor jag jobbade heltid innan jag kände att det inte funkade. Det blev så långa dagar i och med att jag har en timmes resväg- iväg strax efter 7, hemma vid 18. Jag kände att jag inte hann träffa G nånting innan han skulle sova! Och det blev inte heller någon ”luft i systemet” – om jag vill gå tidigare en dag eller har sovit dåligt och vill ta lite sovmorgon så går det ju bra eftersom jag har flex, men när ska jag ta igen det? Då måste jag ju jobba ännu senare!😦 Stefan tyckte också att det blev kämpigt med så långa dagar, och jag vet ju hur det är att vara föräldraledig så jag förstår honom.

Så vi pratade om det, räknade på föräldradagar och jag sa till min chef att jag ville gå ner i tid redan nu, inte till hösten (hade tänkt göra det när G börjar på dagis). Och eftersom jag har en fantastisk chef så sa han bara ok, det förstår jag, det får vi lösa! Så skönt!🙂

Nu jobbar jag fem dagar i veckan men kortare dagar, en normaldag är ca 8.30-15.30 så jag är alltid hemma vid 16.30-17. Perfekt!😀 Och behöver jag jobba lite mer en dag kan jag göra det utan att bli jättesen. Kan även ta långlunch för att träffa kompisar och jobba lite längre istället, det hade ju varit omöjligt med heltid.

Jag är glad och tacksam att jag har möjlighet att gå ned i arbetstid, småbarnstiden går så fort och det händer så mycket! Än så länge har jag föräldradagar kvar, när de är slut får vi se hur vi ska göra. Det är ju inte bara en fråga om ekonomin just nu utan även om man får fler barn, blir sjuk och inte minst så påverkas ju pensionen av hur man jobbar. Men för tillfället funkar det och det är jag väldigt glad för!🙂

2 responses to “Babysim och deltid

  1. Tycker du tänker rätt! Har man så lång resväg så är det ju tungt! Jag hade ju bara en halvtimma plus att Eskil var så kvällspigg att jag alltid hann med att träffa honom – just nu känns det helt rätt att ha gått ner i tid för min del. Och so what om pensionen påverkas, vi ska ju ändå jobba tills vi är 75🙂

    Man ska ju orka leva nu också, inte bara tänka på hur det blir när man är 65-75 och uppåt… man måste ju kunna se tillbaka på sitt liv och känna att ”ja, jag har lite sämre med pengar nu, men jag hade det djävligt bra där runt 30, då hann jag umgås med mitt barn samtidigt som jag hann jobba en del – det bästa av världar hann jag med – och det är det värt i det långa loppet”..
    Sen får man väl igla på barnen sedan då också, och ge dem dåligt samvete ”ja jag var minsann hemma med dig så nu får du köpa lite mat till mig” haha😀

    Kram

    • Haha, det är rätt! Ge dem dåligt samvete bara!😀 Jo men absolut, man måste ju göra det som känns rätt nu, även om det är smart att tänka lite på framtiden också. Och SÅ mycket sämre pension får man väl inte av några år på deltid… eller?

      Kram

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

