Sjunde språnget: sekvensvärlden

Runt elva månader går barnet igenom det sjunde språnget, alltså det sista under första året – men sedan kommer det tre till under nästa halvår så de fortsätter nästan lika ofta… Det sjunde språnget innebär att barnet kommer in i ”sekvensvärlden”, det lär sig att saker sker i en viss ordning; man klär av sig innan man badar, man lagar mat innan man äter, osv.

Det här har G lärt sig sedan förra språnget:
(listor från Att växa och upptäcka världen av Hetty van de Ritj och Frans X. Plooij)

Peka och tala

  • pekar på och benämner olika saker
  • sträcker upp armarna när man frågar ”Hur stor är G?”
  • säger ”Mmmmm” när han vill ha mer mat
  • säger ”nej, nej” när han inte vill göra något

Vad passar ihop och vad kommer sedan

  • försöker placera en mindre burk i en större
  • lägger saker i en burk, lägger på locket, tar av locket och tar ut sakerna
  • försöker att placera en rund ring över en pinne som står upp
  • kör omkring med leksaksbilar och låter

Rörelseförmåga

  • sätter sig upp i sängen (direkt när han har vaknat, ingen morgontrötthet här inte…)
  • kryper fortare och lika lätt med bara en hand

Leka med andra

  • leker verkligen med oss, visar vad han vill leka med

Kurragömmalekar

  • letar efter något jag har gömt – både när jag gör det för att leka och när jag inte vill att han ska leka med det…
  • letar efter mig när jag gömmer mig, skrattar stort när han hittar mig
  • gömmer sig själv (tex genom att krypa bakom en stol eller hålla en filt för ansiktet :)) och vill att jag ska leta

Härma gester

  • härmar flera gester, tex att klappa händerna, vinka eller spela på läppen
  • härmar när vi pysslar i köket – lägger in leksaker i diskmaskinen

Klä på sig

  • försöker (och lyckas) dra av sig strumporna
  • försöker ta på sig kläder
  • hjälper till när vi tar av eller på honom, tex sträcker på en arm för att få av tröjan eller byter hand på leksaken när man ska klä på den andra armen
  • försöker borsta håret
  • försöker borta tänderna (tror jag, han biter i alla fall i tandborsten)

Äta och mata andra

  • erbjuder andra att smaka när han äter och dricker
  • försöker äta med sked, går sådär…
  • plockar försiktigt småsmulor och stoppar i munnen
  • lägger tillbaka maten på bordet när han är mätt – eller kastar den på golvet…

Nu när jag läser i boken och funderar över vad och hur G gör, så inser jag att han kanske försöker kommunicera mer än vi märker – tex när han kryper runt och drar i allt möjligt och gör massa ljud – är det att han talar om vad han tycker de heter, eller att han vill att vi ska tala om vad de heter? När han nyper mig i kinden och näsan kanske han vill att jag ska säga namnet på kroppsdelarna? Eller så är han bara ”busig”…😉

Jämfört med andra barn vi känner i samma ålder så är G inte så motorisk, han var ju tex relativt sen (men inte jättesen) med att krypa. Däremot är han väldigt pratsam, mer än många jämnåriga. Det stämmer ju även bra med listorna från boken här ovan, han har lärt sig mer under Prata-kategorin än från de mer rörelsebetonade. Vid tidigare språng har det oftare varit ”Gripa, beröra och känna” samt ”Titta” han varit ”stark” i, så det verkar ändra sig lite. Spännande att se hur han fortsätter utvecklas!

One response to “Sjunde språnget: sekvensvärlden

  1. Ja tänk så mycket som händer på 11 månader. Snart är det dax för ettårskalas! Kram Lila-Christina

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s