Ljuvliga julros

En av mina favoritblommor är julrosen, Helleborus niger eller H. orientalis på latin. Den här skönheten fick jag av jobbet när jag gick på mammaledighet förra februari.

20120325-195929.jpg

Efter vintern planterade jag den tillsammans med några andra julrosor i ”vårdelen” av buskplanteringen, där den matchar mitt blommande hybridkejsarolvon perfekt!

20120325-195828.jpg

Helleborus orientalis ‘Winter sunshine‘ heter den, och visst lyser den upp vilken grå dag som helst!🙂

20120325-195959.jpg

Här är bilder från förra året, men de känns mer rosa i år… Någon som vet om det är vanligt att de ändrar färg..?

Jag har även planterat en hel del snödroppar runt julrosorna, för att försöka efterlikna det här, men de har inte kommit upp…😦 Bara massa blad men inga blommor, återigen – någon som vet om det är vanligt?

Häromdagen var jag på ICA och handlade lite mat och vad skådade mitt norra öga om inte ett gäng vita julrosor till fyndpris – 40 spänn bara! Ett fint exemplar fick följa med hem och huserar nu på trappen, till våren får den flytta till sina vänner i rabatten.

20120325-202548.jpg

20120325-202613.jpg

Hoppas ni har haft en bra helg!😀 Min förkylning är bättre om än inte helt borta, så imorgon räknar jag med att återgå till jobbet. Har inte fått några paniksamtal än men jag har an känsla av att det finns en diger mailskörd att ta tag i, efter fyra dagars sjukfrånvaro…😉

Om en vecka, 1 april, är det dags för månadsbilder igen, och denna gång tar jag det ett steg längre och gör det till en fotoutmaning. Se ett eget inlägg om det imorgon och häng på vetja! Reglerna blir jättelätta och det blir kul!🙂

2 responses to “Ljuvliga julros

  1. Flotte billeder du viser.
    Ønsker dig en god aften.
    Knus Hanne Bente

  2. Åh det här gillar jag! När du lägger upp fina bilder på blommor med de mest poetiskt vackra namn jag någonsin hört i min magra blomhistoria. Visserligen är julros inte så extraordinärt i sig, men tillsammans med sitt utseende blir namnet väldigt vackert. Gillar mer den tidigare ‘äldre’ rosa färgen på julrosen, känns stilfullt. Men kanske är blommorna mer rosa i år för att de fått i sig samma slags ‘föda’ från jorden som flamingos får för att bli rosa till färgen?:) Snödroppar minns jag förresten att du tidigare har bloggat om, de är otroligt vackra, liksom minimalistiska. Skönt att du börjar känna dig bättre nu, och hoppas du inte tänker alltför mycket på mailhögen som väntar, hälsan först!;) Krams

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

