Om att hitta könsneutrala barnkläder

Jag hittade ett bra tips på Lady Dahmers blogg, som jag för övrigt varmt rekommenderar om det är någon som har missat den. Hon skriver om genus, att inte följa normer (t ex att våga vägra raka benen) och om att uppfostra sina barn till starka självständiga individer – och allt på ett väldigt roligt sätt dessutom, utan pekpinnar.

Jag tänker ju mycket på att jag inte vill klä G i för ”pojkiga” kläder, inte bara blått och svart som jag tycker det är mycket av på klädkedjornas pojkavdelningar. Samtidigt är jag inte så ”modig” att jag klär honom i rosa heller…

Jag älskar Polarn o Pyret, Villervalla och många av märkena som finns på Oii design, för att de är just fina, färgglada och könsneutrala kläder. Men det blir väldigt dyrt om man ska handla alla kläder där! Men så läste jag det här hos Lady Dahmer idag;

Jag får ofta frågan var jag hittar könsneutrala kläder och vad man kan göra om man inte har tillgång till specifika affärer eller pengar att handla dyrt för. Men grejen är ju att könsneutralt kan man hitta på HM och Lindex och Kappahl om man använder fantasin. Poängen med att klä sina barn genusmedvetet är ju att inte köna barnen. Inte att man måste klä dem i specifika märken.
Jag handlar det mesta på HM, Lindex och Kappahl. Åhléns har också bra saker och det har de flesta butiker om man är beredd att ränna runt på både pojk- och flickavdelning. Jag handlar från båda nämligen och mixar och matchar. En Hello Kitty-tröja ihop med ett par pojkbyxor eller kanske en spidermantröja ihop med rosablommiga strumpbyxor. På några av bilderna har Ninja sin Pippi-klänning ihop med ett par jeans. Våga rosa till pojkarna även om det sitter en liten puffärm på dem. Kompensera och balansera med nåt mer macho. (Den ljusrosa tröjan som Tamlin har på några av bilderna är en pyjamaströja och har inget puff eller annat onödigt dock)
Förstår ni hur jag tänker? Det behöver inte bli dyrt!
Och det slår mig – det är ju genialiskt! Så mycket enklare att handla även i ”vanliga” barnklädesaffärer. Då kan man ju dessutom köpa de där extragulliga kläderna till sin lilla tjej, och kombinera med nåt tufft. Eller ge efter för spindelmannentröjan men kombinera med rosa byxor. Så smart!😀 Och ingen kan längre ”skylla på” att det blir för dyrt att köpa genusneutralt…😉
Och passa på att läs det här inlägget också, om en leksaksaffär som har fattat att flickor visst kan leka med bilar och killar att de lagar mat…🙂
Måste nog börja handla leksaker på Leklust…!

5 responses to “Om att hitta könsneutrala barnkläder

  1. Där var ju bra bilder på lekande barn.

  2. Hej Birgit.
    Piger kan i mine øjne sagten lege med biler / drenge med dukker.
    Jeg har 14 børnebørn – 7 drenge / 7 piger de leger / har leget med både legetøj som man normalt siger er ”kønsbestemt”
    Børn elsker tøj i stærker farver – og så længe man ikke ligefrem giver en dreng en kjole på, syntes jeg at det kan være okay.
    Tror mange gange at det er os selv der sætter begrænsninger.
    Ønsker dig en god dag.
    Knus Hanne Bente

  3. Haha… Roligt att du skriver om detta… har tänkt en del på detta själv men inte orkat ta tag i det.

    Jag är en person som håller med… att man ska kunna klä sitt barn i alla olikga färger, stil, plagg osv…

    MEN… sen är jag en sån som bara ÄLSKAR rosa…. och ja… jag fick en tjej!! Hurra.🙂 Hade jag fått en kille hade han också fått bära rosa.

    men Lexie att bära tex. mörkblått… oho NO… big NONO!! Jag hatar mörkblått…(som ett exempel)

    Köpte (som lite terapi), och satte på henne, ett par blå och gröna strumpor häromsagen… å OJ vad ont det gjorde i mitt ”matchande” hjärta…. men jag höll ut… EN HEL dag!🙂

    Kram.. å fortsätt att klä G i ”könsneutrala” kläder!🙂

    • Hej! Ja du har ju tom rosa i bloggnamnet så jag är inte förvånad…😉 Själv älskar jag blått men klär inte G i det av princip… Fast egentligen är det ju inte färgerna i sig som ”stör” heller, utan att pojkkläderna är större och rymligare samt har tryck med bilar, verktyg, superhjälte etc, medan flickkklöderna är tajta med volanger och prinsessor och fjärilar. Jag vill ha en prinströja till G, varför finns inte det? Osv…

      Men tex rosa och svart är ju jättefint ihop, om du vill blanda upp lite. För du vill säkert inte begränsa din älskling utan att hon ska kunna ha på sig vad hon vill, leka vad hon vill, bli vad hon vill!🙂

      Kram

  4. Jag har 3 pojkar och en flicka! Och när denna lilla varelse föddes och några år framåt var det bara rosa som gällde! Ända tills en dag hon protesterade och sa jag vill ha ljusblått! Och så fick det bli. Hon är i dag 25 och tar inte på sej rosa.
    När barnbarnet( flicka) fyllde 3 önskade hon sej en spiderman dräkt. Och det fick hon. Hon går också gärna omkring i fotbollströjor.Skånekramar/Lila-Christina

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

