Nysått

I lördags fick jag äntligen tid att så, bland annat en del fröer jag köpte på trädgårdsmässan i Stockholm.

20120423-204727.jpg

I såjord uppblandad med perlite (en vulkanisk sten som hjälper till att hålla fukten) sådde jag:

Grönsaker/örter:
Minislanggurka Green fingers (Rara växter)
Mangold Rainbow chard (Runåbergs fröer)
Bronsfänkål
Salladslök
Backtimjan
Bladamarant Hopi red dye (Runåbergs fröer)
Koriander

   

Blommor:
Vit gurkört
Jungfrun i det gröna Persian jewels (Rara växter)
Törnrosas kjortel (Impecta)

 

kursivt = köpt på mässan

20120425-152856.jpg

Sådden täcktes även med perlite för att bättre behålla fukten. En del av det kan egentligen direktsås ute, men eftersom jag inte har grävt upp kökslandet än tänkte jag ge plantorna ett litet försprång genom att de får växa till sig inomhus innan de planteras ut.

Det nysådda får dela fönsterbräda med det enda chilifrö (av 6!) sått i februari som kom upp, av sorten Piment d’Espelette.

20120425-153216.jpg

Den huserar i en vindruveask, perfekt med hål både i botten och lock!🙂

5 responses to “Nysått

  1. Hej Birgit.
    Spændende frø du har købt.
    Har godt nok ingen frøplanter / urtehave.
    Har rhododendron / roser / klematis og nogle små bede.
    Ønsker dig en god dag.
    Knus Hanne Bente

  2. Så härligt det ser ut, nu är det vår.

    Kram Birgitta

  3. Oh så fint! Tänk att blommor kan se ut som godis, och perlite som keso😉

  4. Lycka till med alla sådderna!
    Härligt att våren är här nu.
    Trevlig helg
    Birgitta

  5. Heisann!

    Jeg har bestemt meg: I morra er det min tur. Da skal jeg så tomater, men ikke for mange. Disse skal jeg stelle etter alle kunstens regler.
    Ha go’ søndag ;:OD)

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

