Omskolning och avhärdning

Nu är det dags att avhärda de frösådda småplantorna och långsamt vänja dem vid utelivet. Det var verkligen på tiden att plantera ut gurkorna, de hade börjat ringla sig runt persiennsnöret!🙂

20120603-222618.jpg

Egentligen hade jag kunnat göra det redan vid Kristi Himmelfärdshelgen, men eftersom jag skulle vara borta en hel vecka ville jag vänta. Tyvärr tänkte jag inte på att dra ner persiennerna i rummet där de stod, så de var lite brända när jag återsåg dem… Vallmorna sådda 1 maj var helt döda men annars har alla faktiskt klarat sig!

20120603-222742.jpg

Igår satte jag ihop planteringsbordet som jag fick i födelsedagspresent förra året och planterade om i större krukor och bättre jord. Till helgen ska jag se till att gräva upp kökslandet och plantera ut plantorna.

20120603-222318.jpg
Här står de under bubbelplast som skydd mot vinden. På natten får de flytta in i förrådet. Imorgon ska de få stå så de får lite sol på förmiddagen och sedan vänjas vid mer och mer sol under några dagar.

One response to “Omskolning och avhärdning

  1. Åh vad härligt med trädgårdsbilder! Ska nog ge mig iväg till någon plantskola i helgen och införskaffa lite kryddor och så till vår lilla plätt.

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

