Månadsbilder juli 2012

Nu är det sommar och full blomning i buskplanteringen!

20120630-205141.jpg

Längst till vänster i bild börjar gullklematisen blomma – senare i sommar kommer den täcka hela det döda gamla trädet med gula blommor. Sen kommer japansk lönn (syns dåligt på bilden), gullschersmin, ros med Jakobs stege/blågull bakom, krikonträd, blodfläder, trädgårdsprakttry med fingerborgsblommor framför (längst fram hela vägen; backtimjan) och längst till höger skymtar silverpäronet med silverarv under.

20120630-205223.jpg
Silverpäron, pärlrönn, bärhäggmispel med vit kirgislök framför, hybridkejsarolvon, lagerhägg, trollhassel med vita fingerborgsblommor ”mitt i”, rhododendron.

20120630-194825.jpg

”Sommardelen” av planteringen är väldigt färgrik, vissa färger kanske krockar med varann men jag gillar det! Blågull, blodfläder (blommar snart med rosa blommor, effektfullt mot de nästan svarta bladen!), tokblommande trädgårdsprakttry och fingerborgsblommor.

Till och med de självsådda fingerborgsblommorna har fattat galoppen, de rosa växer i ”färgdelen”…

20120630-205304.jpg

… medan de vita växer i högra hörnet, i den delen som nästan bara har vita blommor och växter med grönvita blad. Nu är en del av blommorna överblommade (man ser de sista resterna i nederkant av bild) men snart blommar förhoppningsvis mina vita gurkörter, och den grönvita hostan/funkian breder ut sig mer och mer. Under den några ormbunkar som heter ‘Metallic’, lite metallfärgade kan man nog säga att de är…

Var med på fotoutmaningen med månadsbilder! Följ en del av din trädgård, ett träd, en sjö, en bit av himlen eller kanske din bebis, månad för månad, för att spegla tiden som går och/eller årstidens skiftningar.. Gör ditt inlägg och länka hit, lämna sen en kommentar så länkar jag tillbaka till dig!

Vi har också månadsbilder (jag fyller på efterhand som ni lämnar kommentarer):
Livet emellan
Vilt og vakkert
Moas lovely
Ildkat

Välkommen! Och glöm inte att besöka varandra och följa årstidernas skiftningar!

13 responses to “Månadsbilder juli 2012

  1. Ojojoj… Jag blev alldeles yr här – jag kan bara lavendel. Men tjusigt var det!🙂

  2. Åh vad fint! Riktig sommar nu, alltså! Här är det regn idag, vilket syns tydligt på mina bilder här
    http://livetemellan.wordpress.com/2012/07/01/manadsbilder-juli/
    Kram!

  3. Heisann, heisann!

    Så flott det er i haven din nå! Håper været blir en smak av sommer i juli!
    Og her er mitt bidrag: http://viltogvakkert.blogspot.no/2012/07/manedsbilde-juli.html

  4. Så härligt det ser ut, med alla vackra blommor.

    Kram Birgitta

  5. Åh, silverpäron, fingerborgsblommor och blågull… Låter som karaktärer tagna ur en saga! Och dessutom har du en JAPANSK lönn – kanske bor en viss Murakami i närheten;)

    Kram

  6. Jättefina rabatter! Skulle gärna njuta av en kopp kaffe i din trädgård.

  7. Ja tiden går och blommor o annat växer så det knakar.. =).. nu har jag lagt upp mina månadsbilder också.. kram och så ses vi på torsdag. Kram/Moa

  8. Hvor ser det fint ud :o) Jeg har lavet mit indlæg.

  9. Wooohoo….kunne kommentere….ændrede bare emailadresse :o)

  10. Hej du!
    Ja, i vår backe fylls det på mer än blommar…Något rådjur var visst också på besök, men några till rosor har vi grävt ner… Trädgårdscykeln har bytt skepnad med sommarblomning och en av rosorna som växer vid det den och det döda trädet blommar just nu för fullt.
    Hos dig frodas det!
    Ha det gott! Trevlig vecka!
    hälsn
    AnnA

  11. Hej du!
    Liljorna blommar vackert i vår backe, men icke att vi fyllt på med mer jord…Vi får även försöka hägna in bak backen, för i bland kommer det besökare som tuggar rosenknoppar…Inte såååå kul.
    Ha en skön vecka Och njut i din trädgård. Mitt inlägg finns HÄR:http://annama-trdgslivannatliv.blogspot.se/2012/07/blue-mondaymany-colours.html
    hälsn
    AnnA

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

