23 månader

Lite sent inlägg, jag har nämligen varit i London i fyra nätter med jobbet. Första gången jag var borta så länge från G! Det gick bra, jag hade så mycket att göra (möten på dagarna, shopping och restaurangbesök på kvällarna) att jag knappt hann sakna honom och det funkade bra här hemma också, med benägen hjälp från farfar o farmor. Det var dock jättekul att hämta honom på förskolan i fredags, och han blev så glad att se mig!🙂

Lite nytt om vår store kille som snart är 2 år!

  • bär kläder i storlek 92
  • lär sig nya ord nästan varje dag
  • några av de ord han lärt sig senaste månaden; vovo (mormor), vofa (morfar), uva (vindruva), gåh (skål), oova (skorna), döja (tröja), inna (ringa), täda (städa), gaka (kaka), riigaka (riskaka), ejopp (hejdå), bytta (byta (blöja))
  • har börjat prata i bestämd form; bilen, traktorn etc
  • har sagt sin första fyra-ords-mening; ”Mamma ‘nte sitta dä’!”🙂
  • använder ofta lite kreativ ordföljd; ”Ämta pappa nää!” (inte hämta pappa), ”sitta mamma dä” (mamma ska sitta där)
  • upprepar ofta nya ord men det är inte alltid han använder dem självständigt
  • blandar ihop tända och stänga;
    G: (pekar på tänd lampa) Tänna!
    Jag: Den är redan tänd, ska vi släcka den?
    G: Ja, äcka!
  • kan namnen på alla barn och fröknar på sin förskola
  • säger ”Mmm”” när han vill kramas och ”Mmm-a!” (sim en slängkyss) när han vill pussas
  • låtsasringer till farfar från våra mobiler, håller den mot örat och pratar på; ”Ajja vaffa! Aaah, jaja, näää. Ejopp!”
  • gillar att skåla, går att ”lura” att dricka om man skålar med honom
  • verkar börja bli redo för potträning, säger ”bytta” när han pruttar och ibland när han har bajsat, men ibland även strax innan han bajsar (ångrar sig dock ofta; ”-Bytta” ”-Ska vi byta blöja?” ”-Nej, ‘nte bytta”)
  • om han vaknar på morgonen och jag inte ligger kvar i sängen så hoppar han ner på golvet och springer ut till badrummet för att kolla om jag är där
  • sover i våra säng hela natten – vi har försökt några gånger att få honom att somna i sin säng, men han vägrar, och än så länge har vi inte haft orken att ta tag i det ordentligt
  • en av favoritleksakerna är plastgiraffen Pippi-Lollo (eftersom han först tyckte den såg ut som en fågel, men det är en giraff precis som Vings maskot, som heter Lollo…) – den får vara med och bada, smaka på hans mat etc
  • börjar gilla vissa tröjor, som de med bilar på… Går nöjd omkring och visar att han har ”datto-döja” (traktortröjan) på sig…😉
  • gillar inte längre att bada eller duscha, tycker oftast det är skönt när vi väl får honom att göra det, men verkar rädd för att få vatten över huvudet och i ögonen… Lite konstigt att han plötsligt inte gillar det, men jag har läst att barn i den här åldern plötsligt kan bli rädda för saker de tidigare inte varit rädda för, så det är väl nåt sånt.

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

