Två år och fyra månader

Ännu en liten uppdatering av G:s öden och äventyr…🙂

13,5 kg, ca 90 cm lång, storlek 98 i kläder.
Han har fått två nya tänder i nederkäken på sistone, nu verkar de ha växt klart för han har slutat dregla och ständigt gå med handen i munnen. Totalt har han nu 18 tänder; fyra framtänder uppe och nere, två hörntänder uppe och nere, två kindtänder uppe och fyra nere.

Han fortsätter prata mer och mer. Nu är det vanligt med fyra- och femordsmeningar, ofta helt fullständiga även om han förstås även använder en del felaktig grammatik. Uttalet blir bättre och bättre men det är en del ljud han inte kan (s, r) och en del han av någon anledning byter ut mot varandra. Exempel på meningar:

Ja dann inte domma nel! (Jag kan inte komma ner. (När grinden uppe var stängd))

Mamma måtte dottå ha dol. (Mamma måste också ha skor.)

Pappa Memil döla dååå (håller i öronen och ruskar på huvudet). Memil pinga då. Mamma Memil döla inte då.
(Emils pappa gör så. Emil springer så. Emils mamma gör inte så.) (Vi tittar mycket på Emil i Lönneberga :))

Du läta anna boot. (Du ska läsa en annan bok.)

Ja bill inte äta pawott. (Jag vill inte äta smörgås.)

Kallar sig själv för ”Iom” vilket vi antar är nån slags sammandragning av Gabriel.

Han visar ofta prov på sin envishet och starka vilja, och trotsar mycket – särskilt mot mig… Det senaste är att han drar mig i håret, jättehårt! Det gör svinont och jag får nästan panik för han knyter nävarna så jag inte kommer loss, jag får bända upp händerna på honom och det är inte lätt. Jättejobbigt och det känns inte som att något jag gör hjälper, blir jag arg skrattar han bara och det hjälper inte att försöka resonera med honom…😦 Hoppas han snart slutar!

Han kan vara jättego också, kramas och pussas och vill gärna hålla handen när vi kollar på tv.

Han älskar Astrid Lindgrens filmer, Lotta på Bråkmakargatan och Emil i Lönneberga är favoriterna men även Pippi Långstrump, Saltkråkan och Madicken är kul. Han vill nästan aldrig titta på Disney Junior längre som var favoriten förr, jag tycker det känns mycket roligare att han tittar på Emil och Lotta än Jake och piraterna och Musses klubbhus – det märks att han hänger med mer i handlingen, han pratar om det mer och kan sitta fascinerad en hel timme – med tecknat klarar han max en kvart innan han blir rastlös vilket jag tror beror på att det går så snabbt att han inte hänger med.

Och så har han precis börjat sova i egen säng igen!🙂 Han har ju sovit mellan oss i dubbelsängen sen i höstas, men nu har vi äntligen tagit tag i det och köpt en växasäng till barnrummet på övervåningen. Sedan en vecka tillbaka nattar vi honom i den och han sover jättebra där. Vi sover tillfälligt i gästrummet som också är på övervåningen, och han kommer in till oss på morgonen men han är inte ledsen och än så länge har det varit med bara några timmar kvar så det känns helt ok. Några gånger har han vaknat och gråtit på natten men då har det räckt att komma in och trösta honom, kanske sjunga lite så somnar han om. Härligt!🙂

Kan (oftast) följande färger: blå, gul, röd, grön, svart, rosa. Kan de flesta av siffrorna 1-10 men inte räkna hela vägen, räknar ibland rätt till tre men ibland blir det ”ett fyra fem”.🙂 Vi brukar räkna ner från tio när vi gör välling i mikron och då säger han ofta rätt siffra, men räknar inte självmant.

3 responses to “Två år och fyra månader

  1. Tack för härlig läsning. Vilken goding till son ni har:-)

  2. Ojoj vad tiden går fort, över två år!! Ojoj
    Kul att läsa hur G pratar och gissa sig till vad han säger, haha! Jag kan tänka mig att ni inte alltid vet heller.

  3. Kul att läsa om lille G, har ett barnbarn som är 10 månader. Det händer något nytt varje dag, just nu är det spännande att lukta på basilikan i växthuset.
    Kram Birgitta

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

