Amning och viktuppgång

Några rader om lillan – vi var på Bvc i måndags, 3 mars, och då hade hon växt 1,5 cm men inte gått upp i vikt sedan återbesöket på sjukhuset (en vecka tidigare). Jag hade uppfattningen att hon åt bra och barnsköterskan sa att det skulle kunna bero på olika vågar – hon tyckte att L såg välmående ut – men utebliven viktuppgång kan ju ändå bero på att hon inte får i sig tillräckligt. Hon hade börjat sova tre timmar i sträck vilket vi tolkade som att hon blev mätt, men det skulle även kunna bero på att hon inte fick tillräckligt i sig och därför blev slö och inte orkade äta mer. För säkerhets skull har jag därför den senaste veckan väckt henne efter två timmar och matat och även ”bråkat” med henne om hon somnat för snabbt – kittlat under fötterna, bytt blöja, lagt henne ifrån mig så hon vaknat och ätit lite mer. När jag började tänka på det insåg jag att hon ofta somnade efter bara en kort stund, så det kan nog stämma att hon inte åt tillräckligt förut.

Och i fredags var vi på extravägning och då hade hon gått upp 110 gram!🙂 Hon väger nu 3300 gram alltså över födelsevikten på 3270 gram, vilket är bra eftersom en tumregel är att de bör gå upp till födelsevikten inom två veckor som hon ju var igår. Skönt! Jag har också märkt att jag fått mer mjölk de senaste dagarna så den ökade amningen har gett resultat.

One response to “Amning och viktuppgång

  1. BM Gustafsson

    Du är en klok mamma! Önskar er allt gott! Kram!

Tack för att du lämnar en kommentar, jag blir jätteglad!

